اندازه گیری سموم ارگانوفسفره

اندازه گیری سموم ارگانوفسفره

 سموم ارگانوفسفره

اولین ترکیب این گروه مواد با نام تترااتیل پیروفسفات در قرن نوزدهم ساخته شد. اما مورد مصرف قرار نگرفت تا اینکه در جریان جنگ جهانی از آن به عنوان یک سلاح شیمیایی استفاده شد. بعد از آن ترکیبات بیشتری از این مواد بصورت مصنوعی در آزمایشگاهها ساخته شد. با توجه به سمیت فراوان و پایداری اندکی که این ترکیبات دارند. وسیعا در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. بطوریکه هم اکنون شایع ترین نوع سموم مورد استفاده در کشاورزی هستند.

سمیت سموم ارگانوفسفره
سموم فسفره از نظر قدرت سمیت به سه دسته تقسیم میشوند. الف) ترکیبات با سمیت بالا: از این ترکیبات برای کشاورزی و البته ساخت سلاحهای شیمیایی استفاده میشود. مانند سم پارتیون  ب) ترکیبات با سمیت متوسط: از این سموم  بیشتر در مراکز پرورش دام استفاده میشود. به عنوان نمونه میتوان از رونل، تری کلرفون و کلرپیریفوس نام برد. ج) ترکیبات با سمیت پایین: از این ترکیبات بیشتر در باغبانی و مصارف خانگی استفاده میشود. میزان مسمومیت به عواملی چون نوع سم، میزان آن و نحوه تماس با آن بستگی دارد. معمولا چنانچه سم از را ه تنفس وارد بدن شود اثرات آن بسرعت مشاهده میشود و برعکس چنانچه از را تماس وارد بدن شده باشد اثرات با تاخیر قابل ملاحظه هستند.

اندازه گیری سموم ارگانوفسفره

 انواع سموم ارگانوفسفره

مالاتیون یا کاربوفوس (Malathion): فرمول شیمیایی آن C10H19O6PS2 به صورت مایع روغنی شکل زرد تا قهوه ای و با بویی تند است .سمیت آن برای پستانداران بسیار کم است.احتمالا مفیدترین حشره کش گروه فسفره محسوب میشود.

 د.د.و.پ (DDVP) یا دیکلرفوس (Dichlorovos): این آفت کش چون خاصیت تبخیر زیاد یک حشره کش تنفسی است. به مقدار زیاد به صورت مخلوط  تهیه و در اماکنی که در آن تهویه باشند مصرف میشود.

دیازینون (Diazinon) یا بازودین: دیازینون با فرمول شیمیایی C12H21O3N2PS حشره کشی است تماسی که اثرات متنوعی دارد.این سم تا حدی خاصیت کنه کشی هم دارد. دیازینون به صورت سمپاشی ابقایی علیه آفات خانگی بخصوص سوسریها و به صورت گرانول برای از بین بردن لارو پشه ها در آب به کار برده میشود.

پاراتیون (Parathion):حشره کشهای این گروه بسیار سمی و وسیع الطیف هستند و به همین دلیل در بهداشت مصرف ندارند. در صورت ورود به بدن اکسیده شده و تبدیل به ترکیب پارااوکسیون میشود که سمیت آن ده برابر پاراتیون است.مصرف این سم در کشاورزی ممنوع شده است. ترکیب دیگر این گروه متیل پاراتیون  است که هنوز در کشاورزی مصرف دارد.

 تمفوس (Temephos) یا ابیت(Abare): از آن به عنوان یکی از کم خطرترین حشره کش ها یاد میشود. سمیت آن برای پستانداران،پرندگان و ماهیها بسیار کم و در عین حال برای حشرات بسیار زیاد است..بیشتر به عنوان یک ترکیب لاروکش علیه پشه ها  در آب مصرف میشود.

 فنتیون (Fenthion): به اسامی تجاری بایتکس و لباسید در کشاورزی و بهداشت کاربرد دارد. در سمپاشی ابقایی از پودر 40% آن به میزان 2.5 گرم در متر مربع استفاده میشود،همچنین بصورت گرانول و قرص نیز علیه لارو پشه ها مصرف میگردد.

 فنیتروتیون (Fenitrothion) یا سومیتیون: این سم دارای اسامی تجاری متعددی است. برای کنترل آفات بهداشتی مثل مگسها و پشه ها به صورت سمپاشی ابقایی و به میزان 2 گرم بر مترمربع مورد مصرف قرار گرفته است.

 

اندازه گیری سموم ارگانوفسفره

سموم ارگانو فسفره پرکاربرد ترین سموم دفع آفات هستند. اگرچه این دسته سموم پایداری چندانی ندارند اما در عوض به شدت سمی هستند. به همین علت لازم است در ارتباط با آنها کنترلهای کاملی انجام شود.. جهت سنجش میزان سموم فسفره آزمایشگاه آنالیز دستگاهی شرکت دانش بنیان آرین فن آزما با مجهز بودن به دستگاههای GCMass، آمادگی دارد میزان این سموم را در میوه و سبزیجات و سایر فراورده های کشاورزی، آب و بافت گیاهی و جانوری اندازه گیری  نماید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

صفحه مرتبط: اندازه گیری سموم ارگانوکلره