خاک و پسماند

خاک و پسماند

خاک و پسماند

آلابنده های موجود در هوا و آب بتدریج وارد خاک میشوند. به همین علت معمولا میزان آلاینده های موجود در خاک اطراف مراکز صنعتی و شهرها قابل اغماض نیست. هرچند به علت آنکه آلودگی خاک قابل مشاهده نیست افراد عادی متوجه این موضوع نشده و در سطح جامعه نیز حساسیتی نسبت به آن وجود ندارد. با اینحال پژوهشگران محیط زیست و متخصصین خاکشناسی بر این موضوع واقف هستند و انجام آزمایشهای خاک را برای مشخص شدن میزان آلودگی توصیه مینمایند.

پسماند چیست

پسماند یا زباله به مجموعه مواد زائدی گفته میشود که از نظر فیزیکی جامد باشند. هرچند با توجه به محدودیتهای تصفیه خانه های شهری، متخصصین تلاش کرده اند مواد زائد مایعی مانند انواع روغن را در مجموعه پسماندهای شهری دسته بندی کرده و برای دفع آنها برنامه ریزی نمایند.

لندفیل چیست

لندفیل یا خاک چال به گودال یا محلی گفته می شود که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن میشوند. استفاده از لندفیل برای دفن زباله ها یک روش بسیار قدیمی، ارزان و رایج در سراسر جهان بوده است. با اینحال در روزگار کنونی که احجام بسیار زیادی از زباله در جوامع بشری تولید میشود ، دفن زباله در لندفیل به تنهایی نمیتواند راهکار مدیریتی مناسبی باشد. مطابق مباحث مدیریت پسماند، دفن پسماند آخرین راهکار است و پیش از آن لازم است به مباحثی چون اجتناب از تولید پسماند و تفکیک پسماند از مبدا توجه کافی شود. حال چنانچه همه از اقدامات انجام شد و سوزاندن زباله ها هم توجیه اقتصادی و محیط زیستی نداشت دست آخر باید سراغ لندفیل و دفن زباله ها رفت. تازه در این مرحله هم کار همچون گذشته های دور ساده نیست. چراکه در زمان کنونی لندفیلها باید دارای سامانه زهکشی شیرابه و لایه های نفوذ ناپذیر در کف و دیوارهها باشند تا آبهاب زیر زمینی توسط شیرابه خروجی از زباله ها آلوده نشوند.

لطفا برای اطلاع از ضوابط محیط زیستی خاکچالها و شیوه نامه طراحی و راهبری مراکز بهداشتی پسماند شهری به صفحه اطلاعات مفید مراجعه نمایید.

شیرابه چیست

شیرابه عصاره روانی است که از زباله و پسماند خارج می شود. تولید شیرابه عمدتا ویژه زباله های تر و فساد پذیر است. در این نوع زباله ها فعالیت میکروارگانیسمها باعث تجزیه زباله و تولید شیرابه میشود. طبیعتاً این عصاره ها حاوی آلودگیهای زباله خواهند بود. در طبیعت شیرابه مشکل ساز تر از زباله است. چراکه سیال و روان بوده و براحتی جابجا میشود. در نتیجه این امکان را دارد تا به آبهای سطحی و بدتر از آن، به آبهای زیرزمینی هم نفوذ نماید. (اتفاقی که متاسفانه در بسیاری از مراکز دفن پسماند کشور در حال وقوع است) تجمع شیرابه تولیدی در مرکز دفن پسماند شهر تهران در کهریزک، دریاچه ای کوچک تشکیل داده است! ابعاد این دریاچه در حدی است که با برنامه گوگل ارث قابل مشاهده است.

آزمایش خاک و پسماند قابل انجام در پروژه های:آزمایش خاک و پسماند
• پایش خاک کشاورزی، بوستانها و پارکها
• پایش خاک اطراف مراکز صنعتی
• پایش خاک اطراف جاده ها، خطوط ریلی و فرودگاهها
• ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحهای عمرانی و صنعتی
• کنترل فرایند دستگاههای بیخطرسازی زباله(پسماند) بیمارستانی
• کنترل فرایند واحدهای تولید کمپوست
• کنترل فرایند واحدهای تولید ورمی کمپوست
• کنترل عملکرد دستگاههای زباله سوز شهری و بیمارستانی

آزمایش خاک و پسماند قابل انجام:

پارامترهای قابل اندازه گیری عصاره اشباع خاک:

bicarbonate بیکربنات Moisture درصد رطوبت
Calcium کلسیم Saturation درصد اشباع
Magnesium منیزیم Particle density چگالی ذرات
Sodium سدیم Chloride کلراید
Potassium پتاسیم sulfate سولفات
EC هدایت الکتریکی TNV
SAR نرخ جذب سدیم pH

سموم کشاورزی:

۴,۴-DDD ۱۵ Alpha-HCH ۱
Endrin-aldehyde ۱۶ beta-HCH ۲
Endosufan-sulfate ۱۷ gamma-HCH ۳
۴,۴-DDT ۱۸ delta-HCH ۴
Endrin-Ketone ۱۹ Heptachor ۵
Methoxychlor ۲۰ Aldrin ۶
Malathion ۲۱ Heptachor-endo-epoxide ۷
Permethrin ۲۲ Trans-Chlordane ۸
Diazinon ۲۳ Alpha-Endosufan ۹
Chlopyrofos ۲۴ Cis–Chlordane ۱۰
Metalaxyl ۲۵ Dieldrin ۱۱
Bromopropylate ۲۶ ۴,۴-DDE ۱۲
Deltametrin ۲۷ Endrin ۱۳
PCBs ۲۸ beta-Endosufan ۱۴

شاخص کیفیت پسماند بیمارستانی

Stearothermophilus استئاروترموفیلوس
B. Svblytys باسیلوس سوبلیتیس
Moisture درصد رطوبت

شاخص کیفیت پسماندهای صنعتی

Arsenic آرسنیک Mercury جیوه
Iron آهن Cadmium کادمیم
Copper مس Vanadium وانادیم
Barium باریم Silver نقره
Selenium سلنیم Lead سرب
Nickel نیکل Chromium, total, hexavalent کرم
Antimony آنتیموان Cobalt کبالت

برخی از آزمایشهای خاک و پسماند با آزمایش آب و فاضلاب و پساب صنعتی مشترک هستند. برای اطلاعات بیشتر به لینکهای مرتبط مراجعه فرمایید. لطفا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر یا ارسال نمونه جهت آزمایش شیرابه ، آزمایش پسماند ، آزمایش کمپوست ، آزمایش آب چاهکهای پایش اطراف لندفیل ، آزمایشگاه آب با ما تماس بگیرید.