اندازه گیری فنول

اندازه گیری فنول

فنول که گاهی فنولیک اسید هم گفته می شود یک ترکیب آلی حلقوی است با فرمول C6H5OH. فنول جامد سفید رنگ است و نسبتاً فرار. این ماده خاصیت اسیدی ضعیفی دارد (pH=6.6) و در آب حل می شود. به علت شناخته شدن خطراتش از وسعت کاربردش به عنوان محصول نهایی کاسته شده است.

اندازه گیری فنول

مضرات فنول
فنول در غلظتهای بالا پوست را می سوزاند هرچند امکان نفوذش به خون از راه پوست اندک است. خوردن فنول اگر به مقدار زیاد رخ دهد هم موجب سوختگی نسج داخلی میشود. در موارد حاد ممکن است به مرگ افراد هم منجر شود. پس از بلعیدن یا آشامیدن فنول، این ماده براحتی وارد خون میشود.  اگر فردی به مدت کوتاهی در معرض فنل قرار بگیرد ممکن است دچار سردرد و سوزش چشم شود.. تماس مکرر با فنل میتواند باعث ضایعه کبدی و بی نظمی در ضربان قلب شود.

کاربرد فنول
در ابتدا از فنول برای ضدعفونی زخمهای حاصل از جراحی استفاده می شد. در واقع فنول ضدعفونی کننده خوبی است. اما هم اکنون به علت شناخته شدن خطراتی که فنل برای سلامتی ایجاد میکند از این قابلیت کمتر استفاده میشود. در حال حاضر از فنول به عنوان ماده پایه در بسیاری از فرایندها استفاده میکنند. بخش عمده فنول تولیدی در صنعت پتروشیمی مصرف میشود جاییکه از فنول برای تولید بیس فنول مورد استفاده در پلی کربنات و رزینهای اپوکسی و همچنین رزینهای فنولیک مانند باکالیت استفاده می شود. علاوه بر این از فنل در ساخت شوینده‌ها، افزودنی‌ها، پلی اورتان، رنگها، علف کشها، نرم‌کننده‌ها، روغن‌های روان‌کننده، قارچ کش‌ها استفاده میشود.

حد مجاز فنول در فاضلاب

تخلیه به آبهای سطحی mg/l تخلیه به چاه جاذب mg/l مصارف آبیاری mg/l
1 ناچیز 1

ماخذ: سازمان حفاظت محیط زیست

اندازه گیری فنول در آزمایشگاه

فنول به عنوان ماده پایه کاربردهای وسیعی در صنایع دارد. به همین علت لازم است در پسابهای صنعتی میزان آن کنترل شود. آزمایشگاه دانش بنیان آرین فن آزما آمادگی دارد میزان فنل و ترکیبات آن را در آب، فاضلاب، خاک، ادرار، خون، بافت گیاهان و جانوران اندازه گیری و گزارش نماید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

صفحات مرتبط: آزمایش آب ، فاضلاب و پساب صنعتی ، استاندارد آب شرب