اندازه گیری سلنیوم

اندازه گیری سلنیوم

 سلنیوم:
سلنیوم نافلزی است کمیاب با نماد Se و عدد اتمی 34. این عنصر در جدول تناوبی، پایین تر از گوگرد و بالاتر از تلوریم قرار دارد. سلنیوم در قرن نوزدهم کشف شد.

نقش  سلنیوم در سلامتی:
سلنیوم نقش دوگانه ای در سلامتی انسانها دارد. از یک سو مقدار زیاد آن برای بدن مضر و سمی است و از سوی دیگر عدم دسترسی مطلق به آن برای بدن انسان مشکلاتی به همراه می آورد. پس بطور خلاصه باید گفت بهترین حالت آن است که مرتباً مقادیر بسیار اندکی سلنیوم وارد بدن شود. سمیت سلنیوم در حالات مختلف متفاوت است. در حالت عنصری سمیت آن 6700 میلی گرم بر کیلوگرم گزارش شده است در حالیکه سمیت سدیم سلنیت تنها 7 میلی گرم در لیتر تعیین شده است. از طرفی باید به مستندات مربوط به نیاز بدن به آن هم اشاره کرد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد سلنیم بر کاهش بیماریهای قلبی و عروقی موثر است. به همین ترتیب این عنصر نقش حفاظتی در برابر اغلب سرطانها دارد.

اندازه گیری سلنیوم

حد مجاز سلنیوم در آب

حد مجاز سلنیوم در آب آشامیدنی مطابق استاندارد 1053 0.01 میلی گرم بر لیتر

حد مجاز سلنیوم در خاک
از منظر آلودگی خاک، در جداول منتشر شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست حداکثر غلظت مجاز برای سلنیم در خاکهای اسیدی و غیر اسیدی در کاربریهای متفاوت تعریف شده است.

استاندارد آلودگی خاک (میلی گرم بر کیلوگرم) در خاکهای اسیدی

ردیف آلاینده محیط مسکونی محیط تجاری محیط تفریحی محیط کشاورزی  جنگل و مرتعی
۱ سلنیم ۶ ۳۵ ۶ ۴ ۶

مقادیر محاسبه شده استاندارد آلایندگی خاک (میلی گرم بر کیلو گرم) در خاکهای غیر اسیدی

ردیف آلاینده محیط مسکونی محیط تجاری محیط تفریحی محیط کشاورزی  جنگل و مرتعی
۱ سلنیم ۶ ۳۵ ۳۵ ۴ ۳۵

 

اندازه گیری سلنیوم در آزمایشگاه
 جهت اندازه گیری میزان سلنیوم در محیطهای مختلف، آزمایشگاه آنالیز دستگاهی شرکت دانش بنیان آرین فن آزما با مجهز بودن به دستگاههای جذب اتمی، ICP-OES ، ICP-MS ، آمادگی دارد با آزمونهای دقیق، میزان عنصر سلنیم را در آب، خاک، مکملهای غذایی و دارویی، خون، بافت گیاهان و جانوران اندازه گیری و گزارش نماید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

صفحات مرتبط: اندازه گیری جیوه ، اندازه گیری آرسنیک ، اندازه گیری سرب