اندازه گیری سرب

اندازه گیری سرب

عنصر سرب:

سرب با عدد اتمی 82 و رنگ خاکستری تیره یک فلز است که دارای چند خصوصیت مهم است. 1- نقطه ذوب پایینی داشته و در دمای 327 درجه سانتیگراد ذوب میشود. به همین علت جزء اولین فلزاتی است که توسط انسان مورد استفاده قرار گرفته است. 2- قابلیت شکل پذیری خوبی دارد. به همین خاطر در سطح وسیعی میتواند در ساخت وسایل مورد استفاده قرار بگیرد. 3- بسادگی اکسید و احیا نمیشود و مقاومت خوبی در برابر اکسیژن دارد. 4- عنصری سمی است هرچند در قرون گذشته مردم از سمیت سرب اطلاعی نداشتند.

اندازه گیری سرب

سمیت سرب:

بر اثر ورود سرب به بدن در مقادیر کم این علائم ممکن است مشاهده شوند: بی اشتهايي، بي قراری، تهوع، استفراغ و دردشكم، تغيير رنگ مدفوع به سياه يا قرمز، يبوست، كم خوني، لرزش و سردرد، کم شدن شنوایی یا احساس صدا در گوش. همچنین در مقادیر زیاد هم سرب ممکن است باعث آنمی یا مرگ شود. با توجه به آنکه سرب میتواند از جفت عبور کند خطر سقط جنین یا مرده زایی هم وجود دارد.

 

موارد استفاده از سرب:

با اینکه سمی بودن سرب مشخص شده است اما به دلیل ویژگیهای خوبی که دارد هنوز در سطح وسیعی در صنایع جهان استفاده میشود. باتریهای اغلب خودروها باتری سربی است. هرچند با رواج باتریهای لیتیومی از مصرف باتریهای سربی کاسته خواهد شد. در صنعت لحیمکاری بخش قابل توجه از سیمهای لحیم سربی است. حروف چاپ به علت آسان بودن کار با سرب مذاب، از سرب ساخته میشوند. همچنین از سرب در صنایع الکتریکی، تولید گلوله و ساچمه، پلاستیک سازی، لاستیک سازی، رنگ سازی، آفت کشها کاربرد دارد. سرب بهترین حفاظت را در برابر اشعه های گاما و ایکس را دارد.

حد مجاز سرب در آلودگی خاک

نوع خاک
محیط مسکونی محیط تجاری محیط تفریحی محیط کشاورزی  جنگل و مرتعی
اسیدی
50
200
50
50
50
غیراسیدی
80
700
290
75
290

منبع:استانداردهای کیفیت منابع خاک سازمان حفاظت محیط زیست(میلیگرم در کیلوگرم)

حد مجاز سرب در آب و مواد غذایی

بیشینه رواداری سرب در آب اشامیدنی مطابق استاندارد 12968 0.01 میلی گرم بر کیلوگرم
بیشینه رواداری سرب در نمک مطابق استاندارد 12968 1 میلی گرم بر کیلوگرم
بیشینه رواداری سرب در ماهی مطابق استاندارد 12968 0.3 میلی گرم بر کیلوگرم
بیشینه رواداری سرب در گوشت گوسفند، گاو و مرغ مطابق استاندارد 12968 0.1 میلی گرم بر کیلوگرم
بیشینه رواداری سرب در شیر مطابق استاندارد 12968 0.02 میلی گرم بر کیلوگرم
بیشینه رواداری سرب در حبوبات مطابق استاندارد 12968 0.2 میلی گرم بر کیلوگرم
بیشینه رواداری سرب در گندم و برنج مطابق استاندارد 12968 0.15 میلی گرم بر کیلوگرم
بیشینه رواداری سرب در سبزیهای غده ای و جالیزی( تربچه، پیاز، هویج، کدو، خیار، خربزه، فلفل، طالبی، بادمجان، گوجه فرنگی) مطابق استاندارد 12968 0.1 میلی گرم بر کیلوگرم

اندازه گیری سرب
به رغم اطلاع از سمی بودن سرب، هنوز از این عنصر در صنایع به میزان قابل ملاحظه ای استفاده میشود. به همین علت از راههای مختلف ممکن سربهای مورد استفاده به محیط زیست یا بدن انسان راه پیدا کنند. جهت سنجش میزان سرب در محیطهای مختلف، آزمایشگاه آنالیز دستگاهی شرکت دانش بنیان آرین فن آزما با مجهز بودن به دستگاههای جذب اتمی، ICP-OES ، ICP-MS ، آمادگی دارد میزان عنصر سرب را در آب، خاک، ادرار، خون، بافت گیاهان و جانوران اندازه گیری و گزارش نماید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.