اندازه گیری آرسنیک

اندازه گیری آرسنیک

عنصر آرسنیک

آرسنیک نام عنصری است با عدد اتمی 33. فلز خیلی سمی که با آن حشره کش و مرگ موش میسازند و ضروری است در زمان کار با آن یا استفاده از ترکیباتش احتیاط لازم رعایت شود. نماد عنصر آرسنیک As است. به روایتی منشا نام آرسنیک نام فارسی زرنیخ (سولفید آرسنیک) است که از طریق زبان عربی به زبانهای اروپایی راه یافته است. آرسنیک با توجه به سمیتی که دارد خوشبختانه عنصر فراوانی در زمین محسوب نمی شود. در طبیعت آرسنیک بیشتر به صورت ترکیبات سولفید و فلزی مشاهده می شود.

سمیت آرسنیک

آرسنیک یکی از سمی ترین عناصر موجود در زمین است که باید مورد توجه قرار گیرد. به ویژه به این خاطر که برخی ترکیبات غیر آلی آن از گذشته های دور در طبیعت یافت می شده اند. آرسنیک بلعیده شده در روده جذب بالایی دارد (80 تا 90 درصد) و پس از جذب در بدن منتشر میشود. آثار سمی آرسنیک 30 دقیقه پس از بلع به شکل تهوع ، استفراغ و شکم درد آغاز میشود. در موارد خفیف دیگر پیامدها ممکن است تشنگی، تاکیکاردی و کاهش حجم ادرار باشد و در موارد حاد    پیامدها ممکن است شوکف آریتمی و نهایتا مرگ باشد. همچنین مستنداتی وجود دارد که نشان میدهد آرسنیک در دراز مدت در ابتلای انسان به سرطان پوست، ریه، مثانه و کلیه نقش دارد.

اندازه گیری آرسنیک

آرسنیک در خون و ادرار

برای تشخیص میزان ارسنیک وارد شده به بدن بیمار، ادرار، خون، مو، ناخن مورد آزمایش قرار می گیرند. به ویژه برای تشخیص آن که افراد در معرض آرسنیک قرار گرفته اند یا خیر اندازه گیری آرسنیک در ادرار تستی بسیار معتبر و دقیق است. سطح آرسنیک ادراری یک تا دو روز پس از در معرض قرار گرفتن در شرایط حاد به حداکثر خود میرسد. در مورد آرسنیک موجود در خون باید گفت با توجه به آنکه آرسنیک موجود در خون به سرعت جذب کلیه ها میشود، کنترل میزان ارسنیک در خون تنها در شرایط حاد مصرف میتواند کاربرد داشته باشد.

 موارد استفاده از آرسنیک

تا پیش از اطلاع از سمیت آرسنیک از این عنصر و ترکیباتش استفاده های فراوان و متنوعی می شد. مانند  سم جانوری، آفت‌کش گیاهی، رنگ خوراکی، تولید نیمه رسانا، درمان بیماری‌ سرطان خون و سیفلیس، مواد محترقه و آتش بازی، مواد نگهدارنده چوب، استفاده در فرآیند چرمسازی، ساخت آلیاژهای مختلف، تولید کرم های موبر. اما امروزه با توجه به شناسایی مخاطرات آرسنیک، کاربرد آن بسیار محدود شده است.

حد مجاز غلظت آرسنیک  در خاک

نوع خاک
محیط مسکونی محیط تجاری محیط تفریحی محیط کشاورزی  جنگل و مرتعی
اسیدی
18
40
18
18
18
غیر اسیدی
40
60
70
40
70

(منبع :استانداردهای کیفیت منابع خاک سازمان حفاظت محیط زیست) واحد: (میلی گرم بر کیلوگرم)

حد مجاز آرسنیک در آب، غذا

حد مجاز آرسنیک در اب آشامیدنی مطابق استاندارد 1053 0.01 میلی گرم بر لیتر
بیشینه رواداری آرسنیک در نمک مطابق استاندارد 12968 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم
بیشینه رواداری آرسنیک در ماهی مطابق استاندارد 12968 0.15 میلی گرم بر کیلوگرم
بیشینه رواداری آرسنیک در دی کلسیم فسفات (خوراک دام و طیور) مطابق استاندارد 12968 15 میلی گرم بر کیلوگرم

اندازه گیری آرسنیک

خاک برخی مزارع کشور بصورت طبیعی دارای آرسنیک هستند. در بعضی موارد هم فراورده های معدنی یا فرایندهای صنعتی باعث آلوده شدن زمینها و محصولات کشاورزی شده اند. جهت سنجش میزان آرسنیک آزمایشگاه آنالیز دستگاهی شرکت دانش بنیان آرین فن آزما با مجهز بودن به دستگاههای جذب اتمی، ICP-OES ، ICP-MS ، آمادگی دارد میزان عنصر آرسنیک را در آب، خاک، ادرار، خون، بافت گیاهان و جانوران اندازه گیری و گزارش نماید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

صفحات مرتبط: حد مجاز فلزات سنگین در خوراک دام ، استاندارد آب شرب