اندازه گیری منگنز

اندازه گیری منگنز

منگنز

منگنز فلزی است با نماد Mn و عدد اتمی 25. این عنصر در جدول اتمی بعد از کرم و قبل از آهن قرار دارد و معمولا نیز در کانیهای استخراج شده همراه آهن یافت می شود. رنگش نقره ای تیره است. چه برای گیاهان و چه برای انسانها نقش ریز مغذی دارد. یعنی ضمن اینکه به مقدار قابل توجهی از آن نیاز نیست با اینحال در مقادیر ناچیز لازم است در اختیار سلولهای بدن و گیاه قرار بگیرد. در صنعت عمده مصرف منگنز در صنایع فولادسازی است. منگنز خواص شیمیایی و مکانیکی فولاد را بهبود میبخشد.

منگنز در کشاورزی

منگنز برای گیاهان یک ریز مغذی محسوب میشود. به این معنا که در کنار بور، آهن، روی و مس به مقدار ناچیز مورد نیاز هر گیاهی میباشد. به همین علت در کودهای میکرو همیشه از ترکیبات منگنز برای جبران کمبود آن در خاک مزارع و باغها  استفاده میشود. طبیعتا کمبود منگنز و میزان کود مورد نیاز گیاهان پس از آزمایش خاک و آزمایش برگ مشخص خواهد شد با این توضیح که میزان نیاز همه گیاهان به ریزمغذی منگنز یکسان نیست.

اندازه گیری منگنز

حد مجاز منگنز در آب شرب

مطابق استاندارد آب شرب 1053 حداکثر غلظت مجاز منگنز در آب آشامیدنی برابر 4 میلی گرم بر لیتر است. حداکثر غلظت مطلوب منگنز در آب شرب برابر 0.1 میلی گرم بر لیتر است. حداکثر مطلوب بر مزه و گوارایی آب موثر است و حداکثر مجاز بر سلامتی.

اندازه گیری منگنز و گرفتگی ممبران

گرفتگی یا فولینگ ممبران دستگاههای اسمز معکوس RO بخاطر ترکیبات منگنز، اتفاقی رایج است. در واقع منگنز به همراه آهن از مهمترین عوامل گرفتگی ممبرانها هستند. آنها در حضور عوامل اکسید کننده تولید رسوب میکنند. به همین خاطر در زمان طراحی دستگاههای RO یا آب شیرین کن بهتر است حتماً اندازه گیری میزان منگنز مد نظر قرار بگیرد. با اینکه میزان منگنز ممکن است در حد یک در میلیون ppm باشد با اینحال بر اثر مصرف مکرر آب، املاح منگنز به تدریج در روی فیلتر دستگاه رسوب کرده و نهایتا موجب انسداد ممبران میشوند. مطمئناً اندازه گیری میزان منگنز موجود در آب در مرحله طراحی، کمک خواهد کرد آنتی اسکالانت مناسبی برای جلوگیری از گرفتگی ممبران و در نتیجه افزایش طول عمر آنها انتخاب شود و در صورت نیاز از سیستم پیش تصفیه استفاده شود.

اندازه گیری منگنز در آزمایشگاه

جهت سنجش میزان منگنز در محیطهای مختلف، آزمایشگاه آنالیز دستگاهی شرکت دانش بنیان آرین فن آزما با مجهز بودن به دستگاههای جذب اتمی، ICP-OES ، ICP-MS ، آمادگی دارد با آزمایش، میزان عنصر منگنز را در آب چاه، آب رودخانه، آب دریا، آب ورودی دستگاه RO، خاک باغ ، بافت گیاهان و جانوران اندازه گیری و گزارش نماید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

صفحات مرتبط: اندازه گیری جیوه ، اندازه گیری آرسنیک ، اندازه گیری سرب