اندازه گیری فرمالدئید

اندازه گیری فرمالدئید

فرمالدئید ( یا فرمالدهید، متیل آلدئید، متانال) کوچکترین عضو خانواده آلدئیدها است با فرمول CH2O. گازی است بی رنگ با بوی تند که در حالت پلیمره مایع می شود. این ماده در مایعات قطبی نظیر آب  حل میشود. انحلال پذیری آن 400 گرم در لیتر است. به علت اشتعال پذیری لازم است در زمان کار با آن موارد ایمنی رعایت شود.

عوارض فرمالدئید
تماس با چشم بعضی افراد حتی در غلظت 0.2 ppm هم ممکن است تحریک کننده باشد ولی در اکثر افراد تماس با غلظت 2 تا 3 ppm باعث سوزش چشم میشود. تماس با چشم در غلظتهای بالاتر موجب اشک ریزی و حتی آسیبهای جدی به چشم میشود. فرمالدهید در تماس با پوست، آن را خشک و قرمز میکند. استنشاق فرمالدهید در غلظتهای کم و کوتاه مدت باعث تحریک گلو و بینی میشود. در غلظتها زیاد هم آسیب دیدگی ریه و حتی مرگ دیده شده است.

https://en.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde

کاربرد فرمالدئید
از فرمالدئید به عنوان گندزدا در برخی موارد استفاده میشود. بخصوص برای جلوگیری از فعالیت میکروارگانیسمها در اجساد استفاده از فرمالین (محلول 40 درصد فرمالدئید در آب) کاملا رایج است. در صنعت رزین سازی انواع رزین با استفاده از آن ساخته میشود. سه دسته رزین فنل فرمالدئید، اوره فرمالدئید و ملامین فرمالدئید هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. به ویژه از آنها در ساخت چوبهای چند لایه، انواع عایق الکتریکی و حرارتی و انواع چسب استفاده می شود. از فرمالدهید در تهیه لوازم آرایش بخصوص مواد مرتبط با کراتیه کردن مو استفاده میشود.

 

حد مجاز فرمالدئید در فاضلاب

تخلیه به آبهای سطحی mg/l تخلیه به چاه جاذب mg/l مصارف آبیاری mg/l
1 1 1

ماخذ: سازمان حفاظت محیط زیست

اندازه گیری فرمالدئید در آزمایشگاه

فرمالدئید به عنوان ماده پایه کاربردهای گسترده ای در صنایع دارد. به همین علت لازم است در فاضلابهای صنعتی میزان آن کنترل شود. آزمایشگاه دانش بنیان آرین فن آزما آمادگی دارد میزان فرمالدئید و ترکیبات آن را در آب، فاضلاب، خاک، ادرار، خون، بافت گیاهان و جانوران اندازه گیری و گزارش نماید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

صفحات مرتبط: آزمایش آب ، فاضلاب و پساب صنعتی ، استاندارد آب شرب