اندازه گیری باقی مانده آفت کش

اندازه گیری باقی مانده آفت کش

اندازه گیری باقی مانده آفت کش ها در محصولات کشاورزی

بطور معمول کشاورزان و باغداران بصورت متناوب برای کنترل و از بین بردن بیماریها و آفات از سموم دفع آفات استفاده می کنند. متخصصان سلامت و محیط زیست در رابطه با استفاده از سموم شیمیایی کشاورزی مرتب هشدار میدهند. هرچند عدم استفاده از سموم کشاورزی در بسیاری از موارد به معنای نابودی بخش قابل توجهی از محصولات بعلت آفت زدگی است. اما آنچه مسلم است آن است که استفاده از سموم شیمیایی دفع آفات نباتی نیز بدون پیامد نیست. این سموم اگر پایدار باشند، در طبیعت از بین نمی روند در نتیجه در چرخه غذایی موجودات باقی میمانند و چه بسا وارد بدن انسان هم شوند. از طرفی استفاده از آنها در زمان و مکان نامناسب باعث از بین رفتن سایر موجودات غیر مضر می شود. به همین دلیل استفاده از سموم شیمیایی کشاورزی تنها در چارچوب مجموعه ضوابط مشخص و سختگیرانه ای مجاز می باشد.  با اینحال به رغم رعایت ضوابط، با هدف کنترل و اطمینان از سلامت محصولات کشاورزی ماننده انواع میوه و سبزیجات،  اندازه گیری باقی مانده آفت کش ها در محصولات کشاورزی توسط وزارت بهداشت، گمرگ و دیگر نهادهای نظارتی درخواست می شود.

مطابق با استانداردهای بهداشتی منتشر شده، باقیمانده مجاز سموم و آفت کشها در محصولات کشاورزی برای هر نوع سم، میزان مشخصی است. در آزمایشگاههای آنالیز دستگاهی، اندازه گیری میزان باقیمانده سموم با استفاده از دستگاه GC-Mass انجام میشود. اسامی برخی از آفت کشهایی که در آزمایشگاه آرین فن آزما اندازه گیری میشوند به شرح زیر هستند:

ETHION BUTACHLOR methyl parathion alpha- lindane
O,P-DDT cis-Chlordane alacholor thimeton
endusulfane sulfate enilconazole DL-alanine delta- lindane
propiconazol endusulfane fenitrothion atrazin
O,P-DDT Chloditane primiphos methyl beta- lindane
endrin keton DL-alanine …. malathion gama- lindane
phosolon P,P-DDE fenthion diazinon
dialifor Oxadiazon bromofos primocarb
bitertanol P,P-DDD chlordane metribuzine
permethrine endrine O,P-DDE phosphamidone

لطفا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص اندازه گیری باقی مانده آفت کش ها در محصولات کشاورزی، خاک مزرعه و باغ یا آب چاه و رودخانه و ارسال نمونه جهت اندازه گیری، با آزمایشگاه همکار استاندارد آرین فن آزما تماس حاصل نمایید. این آزمایشگاه از اداره کل استاندارد استان تهران و سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اندازه گیری باقیمانده سموم کشاورزی دارای تاییدیه و گواهینامه می باشد.

صفحه های مرتبط: اندازه گیری سموم ارگانوفسفره ، اندازه گیری سموم ارگانوکلره

اندازه گیری باقی مانده آفت کش

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.