اندازه گیری باریم

اندازه گیری باریم

باریم

باریم فلزی است با نماد Ba و عدد اتمی 56. این عنصر در جدول اتمی پایین تر از استرانسیم و بالاتر از رادیم بوده و به گروه فلزات قلیایی خاکی تعلق دارد. به همین علت شباهت زیادی چه از نظر شیمیایی و چه از نظر فیزیکی به دیگر فلزات قلیایی خاکی دارد با این تفاوت که از فلزاتی مانند کلسیم فعال تر است و در فضای آزاد بلافاصله با اکسیژن واکنش میدهد بناچار لازم است در زیر مایعی همچون نفت نگهداری شود تا با اکسیژن وارد واکنش نشود.

اندازه گیری باریم

 

ترکیبات باریم

سولفات باریم یا باریت از مجموعه ترکیبات باریم بیشترین کاربرد را دارد. باریت در ساخت گل حفاری مورد استفاده در صنایع نفت و گاز مصرف میشود. سولفات باریم رنگ سفید پایداری دارد به همین خاطر در صنایع رنگسازی و لاستیک سازی مصرف میشود. کاربردهای دیگر ترکیبات باریم محدود است. مثلا نیترات باریم بخاطر تولید نور سبز در مواد آتش بازی استفاده میشود و یا اکسید باریم در صنایع لامپ سازی کاربرد دارد.

حد مجاز باریم در آب شرب

مطابق استاندارد ملی 1053 حداکثر غلظت مجاز باریم در آب آشامیدنی برابر 0.7 میلی گرم بر لیتر است.

اندازه گیری باریم و گرفتگی ممبران

گرفتگی یا فولینگ ممبران دستگاههای اسمز معکوس RO بخاطر ترکیبات باریم، اتفاقی رایج است. به همین خاطر در زمان طراحی دستگاههای RO یا آب شیرین کن اندازه گیری میزان باریم حتما توصیه می شود. با اینکه میزان باریم ممکن است در حد یک در میلیون ppm باشد با اینحال بر اثر مصرف مکرر آب، املاح باریم به ویژه سولفات و کربنات باریوم به تدریج در روی فیلتر دستگاه رسوب کرده و نهایتا موجب انسداد ممبران میشوند. مطمئناً اندازه گیری میزان باریم موجود در آب در مرحله طراحی، کمک خواهد کرد آنتی اسکالانت مناسبی برای جلوگیری از گرفتگی ممبران و در نتیجه افزایش طول عمر آنها انتخاب شود.

حد مجاز باریم در خاک

نوع خاک
محیط مسکونی محیط تجاری محیط تفریحی محیط کشاورزی  جنگل و مرتعی
اسیدی
300
700
300 300 300
غیر اسیدی
800
1000
800
600
600

ماخذ: استاندارد خاک سازمان حفاظت محیط زیست- واحد: میلیگرم در کیلوکرم

اندازه گیری باریم در آزمایشگاه

جهت سنجش میزان باریم در محیطهای مختلف، آزمایشگاه آنالیز دستگاهی شرکت دانش بنیان آرین فن آزما با مجهز بودن به دستگاههای جذب اتمی، ICP-OES ، ICP-MS ، آمادگی دارد با آزمایش، میزان عنصر باریم را در آب چاه، آب رودخانه، آب دریا، آب ورودی دستگاه RO، خاک، بافت گیاهان و جانوران اندازه گیری و گزارش نماید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

صفحات مرتبط: اندازه گیری جیوه ، اندازه گیری آرسنیک ، اندازه گیری سرب