استاندارد 1011 آب آشامیدنی

استاندارد 1011 آب آشامیدنی به همراه استاندارد 1053 دو استاندارد مهم مرتبط با کیفیت آب آشامیدنی هستند. استاندارد 1011 با کیفیت میکروبی آب شرب ارتباط می یابد. تجدید نظر هفتم این استاندارد در سال 1398 انجام شده است. در این استاندارد ویژگی میکروبی آب آشامیدنی به شرح زیر قید شده است:

ردیف میکروارگانیسم هدف پایش حد مجاز
1 کلیفرمهای گرماپای نظارت و تصدیق در 100 میلی لیتر قابل شناسایی نباشد
2 اشریشیا کلی نظارت و تصدیق در 100 میلی لیتر قابل شناسایی نباشد
3 میکروارگانیسمهای هتروتروف صحه گذاری تاثیر فرایند گندزدایی در سامانه های آبرسانی 500 cfu  در یک میلی لیتر
4 کلستریدیوم  پرفرنژنس صحه گذاری فرایند فیلتراسیون و گندزدایی در حذف ویروسها و پروتوزوآ کمتر از یک cfu  در 100 میلی لیتر

کلیفرمهای گرماپای گروهی از کلیفرمها هستند که در دمای 44 تا 45 درجه سلسیوس هم قادر به تخمیر لاکتوز و تولید اسید و گاز هستند.

اشریشیا کلی در زیر مجموعه کلیفرمهای گرماپای جای میگیرد. اشریشیا کلی در آب تکثیر نمیشود. بنابراین شناسایی آن در آب به معنای آلودگی مدفوعی جدید است.

کلستریدیوم  پرفرنژنس تولید اسپور نموده و در مقابل شرایط نامساعد مانند نور فرابنفش، دما، pH و کلر مقاوم است. این باکتری میتواند مدتها در اب باقی بماند. با این ویژگیهای شاخص مهمی است برای سنجش کیفیت گندزدایی تصفیه خانه و حذف فیزیکی ویروشها و پروتوزوآ ها.

استاندارد 1011 آب آشامیدنی

محدوده مجاز غلظت کلر آزاد باقیمانده در سامانه های آب آشامیدنی

ردیف سیستم آب رسانی و محل برداشت کلر آزاد باقیمانده بر حسب میلیگرم بر لیتر
1 شیر آب انشعاب عمومی 0.5 تا 1
2 نقطه تحویل 0.2 تا 0.8
3 تانکرهای آب رسانی (آب شرب) در محل آبگیری 1 تا 2
4 تانکرهای آبرسانی(آب شرب) در محل تحویل 0.8 تا 1

در صورت نیاز به نمونه برداری میتوانید ضمن تماس با آزمایشگاه دانش بنیان آرین فن آزما، از آزمایشگاه جهت نمونه برداری درخواست اعزام کارشناس نمایید. همچنین می توانید پس از تماس با آزمایشگاه و دریافت شرایط نمونه برداری، خود اقدام به اینکار نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به استاندارد 1011 آب آشامیدنی، لطفاً با ما تماس بگیرید.

صفحات مرتبط: آزمایش آب ، آزمایشگاه آب در تهران ، استاندارد آب شرب ، آزمایشگاه آب آشامیدنی ، سفارش آزمایش آب