کیفیت آب مصرفی طیور

کیفیت آب مصرفی طیور

طیور یا ماکیان (مرغ تخمگذار یا گوشتی، بوقلمون، کبک، بلدرچین و …) هم مانند انسان جهت سلامتی و رشد خود به آب سالم نیاز دارند. آنچه در جدول زیر قابل مطالعه است در همین راستا است.طبیعتا بهتر است میزان پارامترها در محدوده مطلوب باشد اما اگر میزان آنها از حد مطلوب تجاوز کرد تا زمانیکه از حداکثر قابل قبول بیشتر نشوند خسارتی به بار نمی آید. اما پس از آن سلامتی و رشد طیور به شدت در معرض خطر خواهد بود.

شاخصهای آب مورد استفاده طیور

ردیف پارامتر محدوده مطلوب حداکثر قابل قبول
۱ تعداد باکتریهای کل TPC ۰  ۱۰۰۰ cfu/ml
۲ توتال کلیفرم ۰ ۵۰ cfu/ml
۳ فکال کلیفرم ۰ ۰
۴ pH ۶٫۵-۷٫۸ ۵-۸
۵ قلیاییت ۱۰۰ میلیگرم بر لیتر ۳۰۰ میلیگرم بر لیتر
۶ کلسیم ۶۰ میلیگرم بر لیتر
۷ منیزیم ۱۴ میلیگرم بر لیتر ۱۲۵ میلیگرم بر لیتر
۸ آهن ۰٫۲ میلیگرم بر لیتر ۰٫۳ میلیگرم بر لیتر
۹ منگنز ۰٫۰۱ میلیگرم بر لیتر ۰٫۰۵ میلیگرم بر لیتر
۱۰ کلراید ۵۰ میلیگرم بر لیتر ۱۵۰ میلیگرم بر لیتر
۱۱ سدیم ۵۰ میلیگرم بر لیتر ۱۵۰ میلیگرم بر لیتر
۱۲ سولفات ۱۵-۴۰ میلیگرم بر لیتر ۲۰۰ میلیگرم بر لیتر
۱۳ نیترات ۱-۵ میلیگرم بر لیتر ۲۵ میلیگرم بر لیتر
۱۴ سرب ۰ میلیگرم بر لیتر ۰٫۰۵ میلیگرم بر لیتر
۱۵ مس ۰٫۰۰۲ میلیگرم بر لیتر ۰٫۶ میلیگرم بر لیتر
۱۶ روی ۱٫۵ میلیگرم بر لیتر

Poultry water quality standards and treatment options –Adapted from Watkins (2008):ماخذ

ذکر این نکته ضروری است که به کیفیت آب مصرفی مرغداری ها تنها نباید از جنبه بهداشتی نگاه شود. بخشی از اهمیت کیفیت آب به تاثیر آن بر تاسیسات و تجهیزات آبرسانی برمی گردد. آب در شرایطی تمایل زیادی به رسوبگذاری دارد. همین مساله در سیستمهایی که از قطره چکان (نیپل) استفاده میکنند میتواند باعث گرفتگی های مکرر شود. لذا با محاسبه ضرایب لانژلیه و رایزنر میتوان احتمال رسوبگذاری را پیش بینی و اقدامات پیشگیرانه را انجام داد تا در هزینه های راهبری و نگهداری تجهیزات صرفه جویی شود.

برای نمونه برداری از آب قطره چکانها (نیپل) یا شیرها لازم است آنها استریل و ضدعفونی شوند. برای اینکار مطلقاً از مواد شیمیایی نباید استفاده شود. راه بهتر آن است که به مدت ۱۰ ثانیه از شعله برای ضدعفونی کردن قطره چکان استفاده شود. در شرایطی که امکان استفاده از شعله نیست. باید آب به مدت چند دقیقه از شیر عبور کند سپس نمونه برداری جهت کنترل کیفیت آب مصرفی طیور انجام شود.

آزمایشگاه استاندارد آب آرین فن آزما کلیه تستهای مرتبط با کیفیت آب مصرفی طیور را انجام می دهد. این آزمایشگاه تاکنون همکاریهای فراوانی با دامپروریها، مزارع پرورش آبزیان، مرغداریها و صنایع تبدیلی داشته است. جهت درخواست نمونه برداری یا دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت آب آشامیدنی طیور لطفا با ما تماس بگیرید.

کیفیت آب مصرفی طیور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.