پرورش ماهی در استخر

پرورش ماهی در استخر

پرورش ماهی در استخر

با افزایش مصرف ماهی در کشور، پرورش ماهی نیز رونق یافته است. هم اکنون در میان روشهای مختلف، پرورش ماهی در استخر رایج ترین روش است. افرادی که به دنبال پرورش ماهی هستند یا باید خود از دانش و تجربه کافی برخوردار باشند یا باید از مشاوران قابل و توانمند استفاده نمایند. پرورش ماهی اگر به عنوان کسب و کار باشد، چند الزام عمومی و تخصصی دارد که باید قبل از اجرا به آنها توجه شود.

الزامات عمومی هر کسب و کاری (از جمله پرورش ماهی):

  • بازار فروش محصول خود را خوب بشناسید. از حجم گردش پول انجام شده تا حدودی آگاه باشید. بدانید مشتریان از چه محصولی( ماهی) و با چه کیفیت و اندازه ای بیشتر استقبال می کنند. به مصرف کنندگان نزدیک هستید یا دور. میتوانید محصولات خود را مستقیم به آنها بفروشید یا باید به واسطه ها بفروشید.
  • رقبای خود را کامل بشناسید. چه آنهایی که مستقیماً همان محصول شما را تولید میکنند و چه آنهایی که محصولی مشابه شما تولید میکنند. آیا میتوانید برتری خاصی نسبت به آنها ایجاد کنید. مثل کیفیت بهتر، قیمت مناسب تر، ارتباط آسانتر با مشتریان، خوش قولی بیشتر در زمان تحویل محصول و …
  • از میزان سرمایه گذاری مورد نیاز و پیش بینی دوره بازگشت سرمایه آگاه باشید. پرورش ماهی در استخر (کپور، قزل الا ، ماهی زینتی و …) نیاز به سرمایه گذاری بلند مدت دارد. باید برآوردی نسبت به هزینه های طراحی، احداث و بهره برداری سالانه داشته باشید.

پرورش ماهی در استخر

الزامات اختصاصی:

منابع آب: ماهی به آب با کیفیت و فراوان نیاز دارد. نمی توان از هر آبی در مزارع پرورش ماهی استفاده نمود. از نظر اقتصادی بهتر است از آبی استفاده شود که به روشهای تصفیه پیشرفته نیازی نداشته باشد. بعلاوه نباید هزینه تامین آب هم زیاد باشد چراکه پرورش ماهی به آب فراوانی نیاز دارد. هر میزان که هزینه تامین آب کمتر باشد به میزان سود نهایی افزوده می شود. بسته به محل احداث، آب استخر ماهیهای پرورشی آب شیرین میتواند از رودخانه یا چاه تامین میشود. پرورش ماهی در استخر با اب ثابت این حسن رادارد که نیازکمتری به آب دارد و در اکثر مناطق کشور قابل اجرا است اما خاطرمان باشدکه در این روش کیفیت آب مرتباً باید کنترل شود. در این زمینه آزمایشگاه آرین فن آزما میتواند خدمات مناسبی به پرورش دهندگان ماهی ارائه نماید.

زمین: استخر چه ثابت باشد و چه متحرک نیاز به زمین دارد. میزان زمین هم بستگی به احجام و ظرفیت در نظر گرفته شده برای تولید سالانه ماهی دارد.

امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی : برق، جاده دسترسی از امکانات بدیهی مورد نیاز هستند. بسته به طراحی صورت گرفته استخرها نیاز به هواده های گوناگونی دارند. به همین ترتیب تجهیزات لایروبی و تغذیه نیز به نظر طراح بستگی دارد. نیروی انسانی ماهر فراموش نشود. یک کارگر غیر ماهر توان بهره برداری مناسب از تجهزات در اختیارش را نخواهد داشت.

دستورالعملهای مرتبط با پرورش ماهی در استخر:

دستورالعمل اجرایی مزارع پرورش ماهیان گرمابی سازمان دامپزشکی

دستورالعمل آبزی پروری پایدار  سازمان حفاظت محیط زیست

ضوابط فنی بهداشتی ومقررات صدور پروانه بهداشتی استخرهای مزارع دومنظوره پرورش ماهیان سردآبی–کشاورزی

لطفاجهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت آب مناسب جهت ماهی قزل آلا ، کپور و خاویار به صفحات مربوطه مراجعه نمایید. جهت ارسال نمونه و یا دریافت اطلاعات تکمیلی با آزمایشگاه استاندارد آرین فن آزما تماس حاصل نمایید.

پرورش ماهی کپور ، پرورش ماهی زینتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.