واردات و صادرات ضایعات مشمول کنوانسیون بازل

شرایط واردات و صادرات ضایعات مشمول کنوانسیون بازل

صادرات و واردات برخی پسماندها، ضایعات و مواد شیمیایی مشمول کنوانسیون بازل ، تنها با رعایت شیوه نامه سازمان حفاظت محیط زیست قانونی می­باشد. به همین علت به واردکنندگان و صادر کنندگان انواع ضایعات، مواد شیمیایی خطرناک و پسماند توصیه میشود، پیش از هر اقدامی از حضور یا عدم حضور کالای مورد نظر خود در فهرست کنوانسیون بازل اطمینان حاصل نمایند. در صورت حضور کالا در فهرست کنوانسیون بازل و روتردام، واردکننده یا صادر کننده موظف است برابر شیوه نامه سازمان حفاظت محیط زیست که بخشهایی از آن در ادامه قابل مطالعه است، عمل نمایند

شرایط واردات و صادرات ضایعات مشمول کنوانسیون بازل:

شرایط واردات ضایعات و پسماند

  • واردات پسماندهای مشمول الحاقیه شماره ۸ و ۲ کنوانسیون بازل ممنوع می باشد.
  • واردات پسماندهای خطرناک از کشورهای غیر عضو به کشور ممنوع است.
  • پیش از ثبت سفارش، درخواست واردات از سوی واحد بازیافت به دارده کل استان تسلیم شود.
  • مجوز واردات صرفا به واحدهای بازیافت یا دفع با توجه به کد آیسیک و پروانه بهره برداری، در صورت تایید مدیریت محیط زیستی آنها، توسط مرجع صادر میگردد.
  • مسئولیت هرگونه ایجاد و رفع آلودگی برعهده وارد کننده است.
  • ….

شرایط صادرات ضایعات و پسماند

  • صادرات پسماندهای مشمول الحاقیه شماره های ۲و۸و۹ کنوانسیون بازل منوط به اخذ مجوز از مرجع و بر اساس شرایط ذیل خواهد بود.
  • پیش از هرگونه اظهاردر گمرک، درخواست صادرات توسط صادرکننده به اداره کل محیط زیست استان محل صادرات ارائه شود و مدارک مورد نیاز منطبق با موارد اعلامی ارسال شود.
  • تسلیم مدارک بازل کشور مقصد با دو رویه زیر:

الف) تسلیم تاییدیه کتبی مرجع ذیصلاح کشور مقصد مبنی بر تایید واردات پسماند با مشخصات محموله مورد نظر ممهور به مهر تایید صحت نامه توسط سفارت ایران در کشور مقصد یا دریافت ایمیل از مرجع کشور مقصد به مرجع کشور ایران

ب) تکمیل فرم اظهار نامه کنوانسیون بازل به زبان انگلیسی توسط صادر کننده و ارسال به اداره کل استان

تبصره : در صورتیکه جهت تعیین نوع پسماند (تعیین خطرناک یا غیر خطرناک بودن) نیاز به انجام آزمایش باشد. نمونه گیری و آنالیز نمونه توسط آزمایشگاه معتمد پیش از بارگیری در محل انبارش پسماند انجام و نتایج به اداره کل استان اعلام گردد. هزینه انجام آزمایش بر عهده متقاضی و صادرکننده می­باشد.  سپس مکاتبه مرجع با مرجع ذیصلاح کشور مقصد برای دریافت مجوز صادرات

  • ارائه اطلاعات بیمه نامه و قرارداد بین صادر کننده و خریدار
  • در خصوص پسماندهای الحاقیه ۸، صادر کننده باید زمان دقیق بارگیری را به اداره کل اطلاع دهد.
  • در خصوص صادرات پسماند، رعایت استاندارد ملی کشور برای بسته بندی و حمل و نقل موارد ویژه ضروری است.
  • ….

آزمایشگاه معتمد محیط زیست آرین فن آزما در هر دو بخش واردات و صادرات میتواند با شرکتهای واردکننده و صادرکننده پسماند ، ضایعات و مواد شیمیایی جهت اندازه گیری فلزات سنگین یا انواع سموم  همکاری نماید.

شرایط واردات و صادرات ضایعات مشمول کنوانسیون بازل

اما کنوانسیون بازل چیست؟

کنوانسیون بازل شامل ۲۹ ماده و ۹ الحاقیه و شاکله آن بر این اصل استوار است که کلیه انتقالات برون مرزی پسماندهای خطرناک مشمول مفاد کنوانسیون بازل فقط در میان کشورهای عضو و با رعایت مفاد آن و تنها در صورت وجود مدیریت صحیح زیست محیطی پسماندهای مربوطه در کشور مقصد (پذیرنده پسماندهای مذکور) امکان پذیر است.

در سال ۱۹۸۹ میلادی با هدف کنترل حمل و نقل برون مرزی پسماندهای خطرناک و دفع مناسب آنها، از سوی برنامه زیست محیطی سازمان ملل (UNEP) معاهده موسوم به  کنوانسیون بازل  پیشنهاد و به تصویب کشورهای عضو رسید  ایران نیز در سال ۱۳۷۱ با مصوبه مجلس شورا به عضویت این کنوانسیون درآمد. کنوانسیون بازل با هدف ایجاد یک حاکمیت جامع بر جابجایی و امحای ضایعات و پسماندهای خطرناک و سایر انواع پسماندها به منظور حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر اثرات نامناسب و یا مدیریت غیر اصولی آن‌ها تدوین و اجرای آن برای کشورهای عضو اجباری شد.

بر اساس مقررات تدوین شده کشور صادرکننده پسماند، باید کشور وارد کننده و کشورهای محل عبور را با ارائه اطلاعات دقیق با اظهارنامه مناسب در مورد محموله، آگاه کند. تا تنها پس از دریافت اعلام رضایت کتبی از کشور مقصد و اطمینان از مدیریت صحیح زیست محیطی پسماند، انتقال صورت پذیرد. دقت شود که کسب مجوز از کشورهای محل عبور نیز ضروری است. حمل و نقل محموله‌های مشمول کنوانسیون بدون انجام ضوابط مقررات، غیر قانونی است و جرم محسوب می‌شود.

کنوانسیون بازل برای اطمینان از رعایت اصول زیست محیطی در کلیه مراحل حمل و نقل، بازیافت و امحای پسماندها اقدام به ارائه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های فنی جهت مدیریت زیست محیطی پسماندهای مشمول کرده است. تهیه این دستورالعمل‌ها بر عهده گروه کاری فنی کنوانسیون بازل است که از بدنه‌های فرعی کنفرانس اعضا محسوب می‌شود.

هم اکنون سازمان حفاظت محیط زیست انجام وظایف مرجع ذیصلاح کشور را در اجرای مفاد کنوانسیونهای بازل و استکهلم برعهده دارد و در این راستا کلیه امور مربوط به صدور مجوز برای حمل و نقل برون مرزی، امحای پسماندها و ارتقای مدیریت صحیح زیست محیطی در ایران توسط این سازمان مرکزی و در استانها ادارات کل محیط زیست انجام می‌شود.

شرایط واردات و صادرات ضایعات مشمول کنوانسیون بازل

شرایط واردات و صادرات ضایعات مشمول کنوانسیون بازل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.