حد مجاز هدایت الکتریکی آب آشامیدنی

حد مجاز هدایت الکتریکی آب آشامیدنی چه میزان باید باشد؟

هدایت الکتریکی EC چیست

میزان توانایی مواد در انتقال جریان الکتریسیته، هدایت الکتریکی گفته میشود. برخی مواد مانند پلاستیک یا چوب هدایت الکتریکی خوبی ندارند. شاید تعجب آور باشد اما آب خالص هم هدایت الکتریکی خوبی ندارد. اما به محض آنکه برخی مواد مانند نمکها یا اسیدها وارد آن میشوند هدایت الکتریکی آب به شدت افزایش می یابد.

هدایت الکتریکی آب آشامیدنی نشانه چیست

همانطور که در پاراگراف قبلی عنوان شد آب خالص هدایت الکتریکی خوبی ندارد. اما انحلال برخی از مواد در آب میتواند هدایت الکتریکی آب را افزایش دهد. به بیان دیگر، هدایت الکتریکی بیشتر به معنای یونهای بیشتر در آب آشامیدنی است.

چرا از EC برای توصیف مواد محلول استفاده میشود

اندازه گیری هدایت الکتریکی آسان، سریع و کم هزینه است. به همین علت عموماً بجای آنکه میزان مواد محلول در آب اندازه گیری شود. هدایت الکتریکی اندازه گیری میشود و از روابط موجود پیشین میزان مواد محلول تخمین زده میشود.

حد مجاز هدایت الکتریکی آب آشامیدنی چه میزان است

در استاندارد ملی 1053 ایران برای EC آب آشامیدنی حد مجازی ذکر نشده است. در برخی ماخذ حد مطلوب هدایت الکتریکی بین 100 تا 300 میکروزیمنس اعلام شده است هرچند تا 500 میکروزیمنس هم منابع دیگر کیفیت آب را مطلوب دانسته اند. از 500 تا 2500 میکروزیمنس آب کمی مزه پیدا میکند. از 2500 تا 8000 میکروزیمنس به آب لب شور میگویند و بیش از 8000 میکروزیمنس آب شور گفته میشود.

هدایت الکتریکی پارامتر کاملی نیست

هدایت الکتریکی تنها یونهای موجود در آب را نشان میدهد. بنابراین چنانچه مواد در آب حل شوند اما در آب یونیزه نشوند. هدایت الکتریکی آب افزایش نمی یابد. به این ترتیب مشخص است که هدایت الکتریکی علیرغم ارزان و سریع بودن، پارامتر کاملی نیست و برای کارهای ظریف و دقیق لازم است سایر پارامترها نیز سنجیده شوند.

آزمایشگاه تخصصی آب آرین فن آزما هدایت الکتریکی و سایر پارامترهای شیمیایی، فیزیکی و میکروبی انواع آب را ( رودخانه، چشمه، چاه، بسته بندی) را اندازه گیری و پایش می نماید.

صفحات مرتبط: آزمایشگاه آب آشامیدنی، آزمایش آب چاه، آزمایش آب کشاورزی