آرسنیک در آب

آرسنیک در آب

آرسنیک یکی از عناصر موجود در زمین است که بصورت طبیعی در آب، خاک و هوا یافت میشود. مورد توجه قرار گرفتن آرسنیک از آن بابت است که کاملا سمی است. آرسنیک در طبیعت به دو شکل اصلی آلی و معدنی وجود دارد که شکل معدنی آن سمیت بیشتری دارد. افراد در شرایط گوناگونی ممکن است در معرض آرسنیک قرار بگیرند. استنشاق دود حاصل از تنباکو(ریشه گیاه توتون آرسنیک موجود در خاک را جذب میکند)، نوشیدن آب آلوده به آرسنیک و همچنین صرف مواد غذایی حاوی آرسنیک از شرایط رایجی است که افراد در معرض آرسنیک قرار می گیرند. در این میان نوشیدن آب حاوی آرسنیک عموماً تاثیرات منفی بیشتری بر سلامت افراد دارد. البته در گذشته به علت استفاده فراوان از آرسنیک در حشره کشها، افرادی که با حشره کشها تماس داشتند هم در معرض آرسنیک قرار میگرفتند. عامل طبیعی ورود آرسنیک به آبهای زیرزمینی، کانیهای معدنی حاوی آرسنیک هستند. در ایران سیزده استان اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، گیلان، کردستان، همدان، اصفهان، یزد، فارس، خراسان رضوی و جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان سازندهای حاوی فلزات سنگین به ویژه آرسنیک دارند.(تحقیقات آب و خاک ایران،دوره 50، شماره 7)

وقتی آبهای زیرزمینی با این کانیها تماس می یابند بتدریج مقداری از املاح حاوی آرسنیک نیز در آنها حل میشود. مطابق با برآورد سازمان بهداشت جهانی WHO یکصد و چهل میلیون نفر از آبهایی برای آشامیدن استفاده میکنند که میزان آرسنیک آن بیشتر از حد مجاز ( 10 میکروگرم در لیتر) است.

عوارض آرسنیک در آب

وجود آرسنیک حتی به مقدار اندک در آب آشامیدنی افراد، در دراز مدت عوارضی برای آنها به دنبال دارد که مهمترین آنها ابتلا به سرطان مثانه و سرطان پوست است. از طرفی شواهدی مبنی بر ارتباط آرسنیک با سرطان ریه و کبد نیز مشاهده شده است. نکته قابل توجه اینکه حتی آبیاری محصولات کشاورزی هم با آب حاوی ارسنیک درست نیست. چرا که ممکن است باعث انتقال ارسنیک به ریشه ها و بعدا خود محصول شود.

تشخیص آرسنیک

وجود آرسنیک در آب نه باعث تغییر ظاهر آب میشود و نه تغییر مزه اش، با توجه به اهمیت شناسایی آرسنیک، استفاده از روشهای غیرآزمایشگاهی که دقت مناسبی ندارند برای تشخیص آرسنیک در آب یا خاک و برنج توصیه نمیشود. روش آزمایشگاهی بصورت قطعی و دقیق وجود میزان بسیار ناچیز ارسنیک در آب را مشخص میکند. در آزمایشگاه آنالیز دستگاهی آرین فن آزما با استفاده از تجهیزات پیشرفته امکان شناسایی و اندازه گیری آرسنیک در حد یک در بیلیون ppb هم وجود دارد. لذا پیشنهاد میشود دستکم یکبار آب چاه، چشمه، قنات یا رودخانه مورد استفاده جهت آبیاری یا بعنوان آب شرب مورد آزمایش قرار گیرد تا میزان عنصر سمی ارسنیک در آنها مشخص شود. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.
آرسنیک آب با جوشیدن از بین نمیرود. بنابراین چنانچه با انجام تست آزمایشگاهی وجود سطح بالایی از آرسنیک در آب چاه یا چشمه ای محرز شد برای کنترل آن چند اقدام امکان پذیر است. 1- استفاده از بطریهای آب آشامیدنی 2- حفر چاه در بخش دیگر از زمین 3- استفاده از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یا RO

آرسنیک در آب