آب مه پاش

آب مه پاش

آب مه پاش (مه ساز)

آب و هوای اغلب مناطق ایران خشک است. گیاهان بومی نیز با این شرایط سازگاری یافته اند. اما اغلب گیاهان پرورشی و گلخانه ای غیر بومی هستند و رطوبت هوا یک عامل محیطی مهم در تقویت  رشد آنها است. به همین دلیل پرورش دهندگان قارچ و گل و گیاهان زینتی چه به روش هیدروپونیک کار کنند و چه به روش سنتی، تلاش میکنند به روشهای مختلف رطوبت هوا را در محل گلخانه و سالن پرورش به حد مطلوب برسانند.

تبخیر آب قدیمی ترین روش تامین رطوبت هوای گلخانه و سالنهای پرورش است. با اینحال روش مه پاشی که روشی موثرتر و مناسب تر است اکنون در اختیار پرورش دهندگان گل و گیاه و قارچ قرار دارد. در این روش آب به ذرات بسیار ریز ( بسیار ریزتر از قطره های آب ) تبدیل شده و به هوای گلخانه یا سالن اضافه میشود. امتیاز این روش آن است که باعث خیس شدن برگ گیاهان نمیشود و نه تنها دمای هوا را افزایش نمیدهد، بلکه موجب کاهش دمای هوای سالن پرورش هم می شود.

مه پاش ها انواع مختلفی دارند که مختصرا به آنها پرداخته می شود:

مه پاش یا رطوبت ساز نازلی : در این نوع از مه پاش، آب با فشار از نازلی که منفذی بسیار ریز دارد خارج میشود. ریز بودن منفذ و فشار بالای پشت منفذ باعث میشود اب به صورت ذرات مه از نازل خارج شود. هر فشار بالاتر باشد ریز بودن ذرات افزایش می یابد تا حدی که حتی در اثر برخورد با برگ گیاه، گیاه خیس نخواهد شد. مزیت این نوع مه پاش آن است که منعطف بوده و نازلها را با لوله کشی میتوان در هر مکانی که لازم است نصب کرد.

مه پاش یا رطوبت ساز دیسکی: در این روش قطرات آب به سمت پروانه یا دیسکی که با سرعت بسیار بالا در حال چرخش است پاشیده می شود. قطرات اب در اثر برخورد با پروانه در حال چرخش به ذرات بسیار ریز تبدیل شده و با جریان هوا  به داخل سالن فرستاده میشوند. در این نوع مه پاش، ذرات بصورت یکدست به صورت مه تولید نمی شوند. به همین علت امکان تشکیل شبنم بر روی برگها و خیس شدن آنها وجود دارد.

مه پاش یا رطوبت ساز اولتراسونیک: در این روش ضربان شدید و پیاپی صدایی که برای انسان قابل شنیدن نیست باعث میشود آب بصورت ذرات ریز مه درآید. این فناوری در میان روشهای گفته شده جدیدترین محسوب می شود.

آب مه پاش

چه آبی برای مه پاشی مناسب است؟

از دو منظر به این سوال باید توجه شود. ۱- تاثیر کیفیت آب بر سیستم مه پاش ۲-تاثیر کیفیت آب بر گیاهان

اگر آب املاح زیادی داشته باشد در دراز مدت منفذ نازلها رسوب بسته و دچار گرفتگی میشود. کاتیونهای کلسیم و منیزیم و باریم همراه با آنیونهای کربنات و بیکربنات  و سولفات باعث تشکیل رسوب در منافذ نازل شده و عملکرد مه پاش را دچار مشکل می کنند.اگر از مه پاشهای دیسکی و اولتراسونیک هم استفاده شود، در مدت طولانی تری رسوب در بخشهای مختلفی از سیستم که با آب حاوی املاح در تماس است تشکیل می شود.

تاثیر آب با املاح زیاد بر گیاهان به حساسیت هر گیاهی بستگی دارد. املاح موجود در ذرات مه چه نهایتا تبخیر شوند و چه بر روی گیاه بنشینند، در محیط باقی خواهند ماند. اکثر گیاهان حساسیتی به این شرایط ندارند اما معدودی از گیاهان هستند که تنها با آبی که هیچ املاح نداشته باشد میتوانند در تماس باشند.

از سختی گیر استفاده شود یا دستگاه اسمز معکوس RO ؟

دستگاه سختی گیر ارزانتر است و بهره برداری از آن هم هزینه زیادی ندارد. دقت شود که در سیستم سختی گیر عامل سختی یعنی یونهای کلسیم و منیزیم حذف نمی شوند بلکه با یون سدیم جایگزین میشوند.

دستگاه آب شیرین کن یا اسمز معکوس RO گرانتر از سختیگیر است ضمن آنکه بهره برداری از آنهم هزینه بیشتری نسبت به سختیگیر احتیاج دارد. با این حال امتیاز و برتری این دستگاه آن است که املاح را حذف میکند و چیزی جایگزین آنها نمیکند.

کدام دستگاه و کدام روش برای استفاده مناسب تر است؟

یک جواب واحد برای این سوال وجود ندارد. چرا که پاسخ به آن  به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل کیفیت آب مورد استفاده است. آب چاه معمولا املاح بیشتری نسبت به آبهای جاری دارد. آزمایش آب و تعیین کاتیونها و آنیونها و میکروبهای موجود در آب به پرورش دهندگان گل، قارچ و گیاهان زینتی کمک می کند بهترین و مقرون به صرفه ترین دستگاه و روش را انتخاب نمایند. شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر در مورد آزمایشهای آب با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.