فلزات سنگین در آب

لازم است حتی المقدور از حضور فلزات سنگین در آب جلوگیری شود. فلزهای سنگین همراه با سیالی مانند آب امکان انتشار در محیط را بسادگی پیدا می کنند. از سوی دیگر فلزات سنگین میتوانند همراه آب وارد بدن انسان یا سایر موجودات شوند. اگر فلزسنگین در آب مورد استفاده در آبیاری وجود داشته باشد به تدریج از طریق ریشه جذب گیاه میشوند. از طرف دیگر دامی که از این گیاه تغذیه می کند فلزات سنگین موجود در بافت گیاه را به بدن خود انتقال میدهد و سرانجام این چرخه با مصرف غذاهای گوشتی توسط انسان به پایان می رسد. فلزات سنگین وارد بدن انسان شده و در استخوانها یا بافت چربی رسوب میکنند. البته در صورت وجود فلز سنگین در آب شرب این اتفاق سریعتر رخ خواهد داد.

علت حضور فلزات سنگین در آب
عموماً دو علت اصلی وجود دارد. 1) در فرایندهای مختلف صنعتی از فلزات سنگین استفاده میشود. این فلزات همراه با فاضلاب ممکن است وارد آبهای سطحی و زیرزمینی شوند و آنها را آلوده کنند. چنین اتفاقی در مناطق صنعتی که فاضلابها به نحوه مناسبی مدیریت نمی شوند دور از ذهن نیست. 2) خاک برخی از مناطق بصورت طبیعی ممکن است میزان بالایی فلز سنگین داشته باشد. آبهای سطحی و زیرزمینی این مناطق بصورت طبیعی حاوی میزان بالایی فلز سنگین خواهند بود.

حد مجاز فلزات سنگین در آب آشامیدنی (میلیگرم بر لیتر) بر حسب استاندارد ملی 1053

آرسنیک ۰٫۰۱ آلومینیوم ۰٫۱
سرب ۰٫۰۱ بر ۰٫۵
کرم ۰٫۰۵ باریم ۰٫۷
سلنیم ۰٫۰۱ منگنز ۰٫۴
کادمیم ۰٫۰۰۳ مس ۲
جیوه ۰٫۰۰۶ نیکل ۰٫۰۷
مولیبدن ۰٫۰۷ وانادیم ۰٫۱
آنتیموان ۰٫۰۲ روی ۳(حداکثر مطلوب)

اندازه گیری فلزات سنگین در آب
آزمایشگاه تخصصی آرین فن آزما با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته ICP MASS و ICP OES انواع فلزات سنگین موجود در آب و فاضلاب را اندازه گیری می نمایند. لطفا جهت ارسال نمونه یا دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

صفحات مرتبط: فلزات سنگین در مواد غذایی ،حد مجاز فلزات سنگین در آب ،اندازه گیری فلزات سنگین ، جدول استاندارد فلزات سنگین در خاک

فلزات سنگین در آب