اندازه گیری کادمیوم

اندازه گیری کادمیوم

عنصر کادمیوم:

کادمیم فلزی است با نماد Cd و عدد اتمی 48 و رنگ سفید مایل به خاکستری. در جدول اتمی پایین تر از روی و بالاتر از جیوه قرار دارد. کادمیم در قرن نوزدهم کشف شد و از آن پس هم بخاطر سمی بودن کاربردهای  وسیعی پیدا نکرده است.

اندازه گیری کادمیوم

مضرات کادمیوم:
 کادمیوم هیچ فایده ای برای بدن موجودات زنده و انسان ندارد. مهمترین راه ورود این عنصر سمی به بدن انسان بلع و استنشاق است. کادمیوم اثر سوئی بر بدن انسان دارد. این فلز به کلیه آسیب میرساند و موجب بیماریهای مزمن کلیوی می شود. از طرفی مانعی برای جذب کلسیم است پس عاملی برای پوکی استخوان می باشد. قلب نیز از دیگر ارگانهای بدن است که در اثر مواجهه با کادمیوم دجار اختلال در عملکرد میشود.

کاربرد کادمیوم:
سمی بودن کادمیم استفاده از آن را محدود کرده است. در حال حاضر بیشتر کادمیم استخراج شده در ساخت باتریهای نیکل کادمیم استفاده می شود. بجز آن کادمیم در ساخت برخی رنگدانه ها و ورقهای فلزی (بعنوان عامل ضد خوردگی و کاهنده ضریب اصطکاک) کاربرد دارد

حد مجاز کادمیوم در آب و مواد غذایی

حد مجاز  کادمیم در آب آشامیدنی مطابق استاندارد 1053 0.003 میلی گرم بر لیتر
حد مجاز کادمیم در نمک مطابق استاندارد 12968 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم
حد مجاز کادمیم در ماهی مطابق استاندارد 12968 0.05 میلی گرم بر کیلوگرم
حد مجاز کادمیم در گوشت گوسفند، گاو و مرغ مطابق استاندارد 12968 0.05 میلی گرم بر کیلوگرم
حد مجاز کادمیم در شیر مطابق استاندارد 12968 0.02 میلی گرم بر کیلوگرم
حد مجاز کادمیم در حبوبات مطابق استاندارد 12968 0.1 میلی گرم بر کیلوگرم
حد مجاز کادمیم در گندم مطابق استاندارد 12968 0.03 میلی گرم بر کیلوگرم
حد مجاز کادمیم در برنج مطابق استاندارد 12968 0.06 میلی گرم بر کیلوگرم
حد مجاز کادمیم در سبزیهای غده ای و جالیزی( تربچه، پیاز، هویج، کدو، خیار، خربزه، فلفل، طالبی، بادمجان، گوجه فرنگی) مطابق استاندارد 12968 0.05 میلی گرم بر کیلوگرم

حد مجاز کادمیوم در خاک

نوع خاک
محیط مسکونی محیط تجاری محیط تفریحی محیط کشاورزی  جنگل و مرتعی
اسیدی
2
8
8 1 1
غیر اسیدی
2
8
8
5
8

ماخذ: استاندارد خاک سازمان حفاظت محیط زیست- واحد: میلیگرم در کیلوگرم

اندازه گیری کادمیوم در آزمایشگاه

به رغم سمی بودن کادمیم، بخاطر برخی خواصش، هنوز از این عنصر در صنایع استفاده میشود. به همین علت از راههای مختلف ممکن کادمیم مورد استفاده به محیط زیست یا بدن انسان راه پیدا کنند. جهت سنجش میزان کادمیم در محیطهای مختلف، آزمایشگاه آنالیز دستگاهی شرکت دانش بنیان آرین فن آزما با مجهز بودن به دستگاههای جذب اتمی، ICP-OES ، ICP-MS ، آمادگی دارد میزان عنصر کادمیم را در آب، خاک، ادرار، خون، بافت گیاهان و جانوران اندازه گیری و گزارش نماید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.