اندازه گیری روی

اندازه گیری روی

روی

روی یا روه فلزی است با نماد Zn و عدد اتمی 30. همگروههای روی در جدول اتمی اول کادمیوم است و سپس جیوه. که هر دو به شدت سمی هستند. اما روی نه تنها سمی نیست بلکه برای گیاهان و جانوران به مقدار اندک لازم است.

روی در کشاورزی

روی برای گیاهان یک ریز مغذی محسوب میشود. به این معنا که در کنار بور، آهن، منگنز و مس به مقدار ناچیز مورد نیاز هر گیاهی میباشد. کمبود روی در گیاهان باعث ریزش برگهای جوان و همچنین میوه ها قبل از رسیدن میشود. به علاوه هم رشد جوانه ها متوقف میشود و هم رشد ساقه. به همین علت در کودهای میکرو همیشه از ترکیبات روی نظیر سولفات، کربنات و اکسید روی برای جبران کمبود آن در خاک مزارع و باغها  استفاده میشود. طبیعتا کمبود روی و میزان کود مورد نیاز گیاهان پس از آزمایش خاک و آزمایش برگ مشخص خواهد شد با این توضیح که میزان نیاز همه گیاهان به ریزمغذی روی یکسان نیست.

اندازه گیری روی در آب شرب

مطابق استاندارد آب شرب 1053 حداکثر غلظت مطلوب روی در آب شرب برابر 3 میلی گرم بر لیتر است. حداکثر مطلوب بر مزه و گوارایی آب موثر است. در این استاندارد حد مجازی برای غلظت روی در آب ارائه نشده است.

نقش روی در سلامتی

همانطور که ذکر شد روی از عتاصر تاثیرگذار بر سلامت جانداران و انسانها می باشد. فقدان روی احتمال ابتلا به بیماریهای مزمنی چون دیابت، آلزایمر، اختلال شناختی، تصلب شرائین، اختلالات عصبی، بیماری های خود ایمنی را افزایش می دهد. کاهش حس چشایی، ریزش مو، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماریها و بهبود دیرهنگام عفونتها از دیگر عوارض شناخته شده کمبود روی در بدن است.

حد مجاز غلظت روی در خاک

نوع خاک
محیط مسکونی محیط تجاری محیط تفریحی محیط کشاورزی  جنگل و مرتعی
اسیدی
200
2000
200
200
200
غیر اسیدی
500
5000
500
500
500

(منبع :استانداردهای کیفیت منابع خاک سازمان حفاظت محیط زیست) واحد (میلی گرم بر کیلوگرم)

اندازه گیری روی در آزمایشگاه

جهت سنجش میزان روی در محیطهای مختلف، آزمایشگاه آنالیز دستگاهی شرکت دانش بنیان آرین فن آزما با مجهز بودن به دستگاههای جذب اتمی، ICP-OES ، ICP-MS ، آمادگی دارد با آزمایش، میزان عنصر روی را در آب چاه، آب رودخانه، آب دریا، آب ورودی دستگاه RO، خاک باغ ، بافت گیاهان و جانوران، مواد و مکملهای غذایی، انواع کود میکرو اندازه گیری و گزارش نماید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

اندازه گیری روی