استاندارد آب آشامیدنی دام

استاندارد آب آشامیدنی دام به دلیل اهمیتش توسط سازمان جهانی فائو پیشنهاد شده است. بطور سنتی دامداران چندان اهمیتی به کیفیت آب شرب دامهای خود نمیدهند. به همین علت معمولا از آب جویها یا چاه های در دسترس استفاده میشده است. این آبها بعضا یا آلودگی میکروبی دارند یا املاح محلول در آنها مانند کلرید کلسیم و منیزیم در سطح نامناسبی قرار دارد که به این ترتیب مشکلاتی برای دام ها ایجاد میشود.. بنابراین به دلایل فراوان دامداران لازم است نسبت به کیفیت آب آشامیدنی دامهای خود بی تفاوت نباشند. همانگونه که آب سالم به رشد و سلامتی دامها کمک میکند، آب ناسالم یا بی کیفیت نیز بر رشد و سلامتی دامها تاثیر گذار است.

استاندارد آب آشامیدنی دام

به علاوه اینکه برخی از مواد سمی میتوانند از طریق گوشت یا شیر دامها وارد بدن انسان شوند و مشکلاتی برای سلامت انسانها ایجاد نمایند. به همین جهت سازمان جهانی فائو استانداردی را در مورد کیفیت آب مورد استفاده دامهای منتشر نموده است که در ادامه قابل مطالعه میباشند. این سازمان همچنین از دامداران میخواهد به موارد ذیل توجه نمایند.
1- منشا آب: اگر منشا آب، آب چاه دستی یا انهار کوچک و روباز باشد بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند. همچنین معمولا آبهای زیرزمینی(چاه یا قنات) املاح بیشتری نسبت به آبهای سطحی( رودخانه)دارند.
2- تغییرات فصلی: منشا آب هرچه باشد باید مراقب تغییرات فصلی بود. معمولا در فصول گرم سال میزان تبخیر بیشتر میشود و در نتیجه هم دمای آب مصرفی و هم غلظت املاح آب بیشتر میشود. اگر آب مصرفی دامها در مخزنی نگهداری شود. معمولا این تغییرات شدیدتر است.
3- وضعیت و سن دام: معمولا دامها بیمار یا بسیار جوان نسبت به کیفیت اب حساسیت بیشتری دارند.
4-نوع علوفه: هرچه علوفه مصرفی خشک تر باشد نیاز دام به آب بیشتر میشود.
5- نوع گونه: میزان مقاومت و حساسیت گونه های مختلف نسبت به کیفیت آب متفاوت است.

ردیف مقدار EC(ds/m) توضیحات
1  کمتر از 1.5 بسیار عالی برای هر نوع دام
2 1.5 تا 5 کاملا مناسب برای همه دامها. دامهایی که قبلا چنین آبی ننوشیده اند ممکن است بصورت موقت دچار اسهال خفیفی شوند.
3 5 تا 8 مناسب برای دام. دامهایی که قبلا چنین آبی ننوشیده اند ممکن است در ابتدا از نوشیدن خودداری کنند یا دچار اسهال خفیف موقت شوند.
4 8 تا 11 برای گاوهای گوشتی و شیری، گوسفند، خوک و اسب قابل استفاده است. برای احشام باردار یا شیرده قابل استفاده نیست.
5 11 تا 16 برای دامهای باردار یا شیرده مخاطرات زیادی دارد. در حالت کلی بهتر است از آبی با چنین کیفیتی اجتناب شود، هرچند ممکن است در شرایطی دامهای مسن از این آب استفاده نمایند.
6 بیشتر از 16 مخاطره آمیز است و در هیچ شرایطی استفاده از آن توصیه نمیشود.

 

حد مجاز فلزات و مواد سمی در آب آشامیدنی دام ها در جدول زیر قابل مشاهده است:

ردیف نام حد مجاز (میلیگرم بر لیتر)
1 آلومینیوم 5
2 آرسنیک 0.2
3 بریلیم 0.1
4 بر 5
5 کادمیوم 0.05
6 کروم 1
7 کبالت 1
8 مس 0.5
9 فلوراید 2
10 آهن
11 سرب 0.1
12 منگنز 0.05
13 جیوه 0.01
14 نیترات و نیتریت 100
15 نیتریت 10
16 سلنیم 0.05
17 وانادیم 0.1
18 روی 24

آزمایشگاه دانش بنیان آرین فن آزما کلیه پارامترهای مرتبط با استاندارد آب آشامیدنی دام را آزمایش مینماید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر، درخواست اعزام تیم نمونه برداری یا ارسال نمونه با آزمایشگاه آرین فن آزما تماس حاصل بفرمایید.

صفحات مرتبط: آزمایش آب، آزمایش آب کشاورزی ، آزمایش خاک کشاورزی