آزمایش های کنترل کیفیت آب

آزمایش های کنترل کیفیت آب

هر مصرف کننده برای استفاده ایمن از آب ناگزیر به کنترل کیفیت آب مصرفی خود می باشد. در شهرها آب شرب توسط شرکت آب منطقه ای کیفیتش مرتباً مورد کنترل قرار می گیرد. اما در بخش صنعت و کشاورزی، صاحبان کسب و کار خودشان باید کیفیت آب مورد نیازشان را کنترل نمایند. معمولا در چنین مواردی لازم است از خدمات یک آزمایشگاه کنترل کیفیت آب استفاده شود.

کنترل کیفیت آب شرب

کنترل کیفیت آب شرب بر اساس استاندارد ملی 1053 انجام میشود. مطابق این استاندارد ویژگیهای فیزیکی آب شامل پارامترهای کدورت، رنگ، بو، pH و ویژگیهای شیمیایی شامل کل مواد جامد محلول، سختی کل، کلراید، سولفات، سولفید هیدروژن، نیترات، نیتریت، آمونیاک، آهن، منگنز، آلومینیوم، روی، مس، کلسیم، منیزیم، سدیم و مواد معدنی سمی شامل آرسنیک، آزبست، سرب، کرم، سلنیم، کادمیم، آنتیموان، جیوه، مولیبدن، سیانور، بر، نیکل، باریم، وانادیم و مجموعه ای از مواد آلی و آفت کشها لازم است کنترل شوند.

آزمایش های کنترل کیفیت آب

کیفیت آب صنعتی

در خصوص آب صنعتی نمیتوان به یک استاندارد خاص اشاره نمود. صنایع گوناگون به آبهایی با کیفیتهای متفاوت نیاز دارند. آبی که صنایع فولاد نیاز دارند با آبی که صنایع غذایی نیاز دارند متفاوتند. به همین ترتیب در آب مورد استفاده در یوتیلیتی هم نمیتوان به کیفیت واحدی اشاره کرد. به عبارت دیگر کارفرمایان در هر صنعت، لازم است پارامترهای شیمیایی و فیزیکی آب را که بر کیفیت محصولشان موثر است به آزمایشگاهها اعلام نمایند تا بصورت دوره ای کنترل و آزمایش شوند.

 کیفیت آب کشاورزی

آب کشاورزی آبی است که در مزارع و باغها برای آبیاری استفاده می شود. پارامترهای مهم آب کشاورزی عبارتند از هدایت الکتریکی، pH، جامدات نامحلول، شوری، کلسیم، منیزیم، سدیم، کلر، نیترات، نیتریت، آمونیاک، فسفات . اما در مورد محدوده مناسب هریک از پارامترها استاندارد واحدی وجود ندارد چراکه گیاهان از نظر کیفی نیازهای آبی متفاوتی دارد. برخی گیاهان نیاز به آب خالص دارند، برخی دیگر با آب لب شور هم میتوانند نشو و نمو کنند. از طرفی کیفیت خاک هم بر پارامتر مهمی است. خاکی که دارای مقادیر قابل توجهی یون سدیم است. وقتی از طریق آبیاری سدیم بیشتری دریافت نماید مستعد پوک و شور شدن می شود. پس در مورد آب کشاورزی بازه مناسب هر پارامتر با توجه به نوع گیاه و کیفیت خاک تعریف میشود.

آزمایشگاه کنترل کیفیت آب

آزمایشگاه دانش بنیان آرین فن آزما سالیان متمادی بصورت تخصصی در حوزه سنجش کیفیت آب فعالیت نموده است و توانایی انجام کلیه آزمایش های کنترل کیفیت آب را دارا می باشد. لطفا جهت ارسال نمونه یا دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.