فلزات سنگین سمی

فلزات سنگین سمی

فلزات سنگین سمی :

کدام فلزات سمی هستند ؟ از مجموعه فلزات سنگین چهار فلز جیوه، سرب و کادمیم و آرسنیک به شدت سمی هستند.( البته آرسنیک در اصل شبه فلز محسوب میشود اما گاهی با اغماض فلز گفته میشود) دیگر فلزات نظیر کروم یا مس معمولا در دوزهای بالا موجب آسیب موجودات زنده میشوند اما چهار فلز یاد شده در دزهای اندک نیز بر موجودات زنده تاثیرات نامطلوبی دارند. به همین دلیل در هنگام شناسایی فلزات سنگین در آب، مواد غذایی یا خاک، چهار عنصر یاد شده به عنوان فلزات سنگین سمی در اولویت شناسایی و اندازه گیری هستند.تنها راه شناسایی این فلزات در خاک، آب و مواد غذایی هم استفاده از دستگاه جذب اتمی و ICP می باشد.

فلزات سنگین سمی

جیوه
جیوه در فعالیت گلبولهای قرمز خون و اکسیژن رسانی مانع ایجاد می‌کند و به علت کمبود اکسیژن، فرد دچار خستگی، کم خونی و ضعف می شود. از سوی دیگر این فلز سمی، تمایل دارد در بافت مغز رسوب نماید، به همیم علت باعث بروز افسردگی، اختلالات روانی، اشکال در تمرکز و سردرد نیز خواهد شد. چنانچه این فلز از طریق مادر به جنین منتقل شود، عوارضی چون فلج مغزی، عقب افتادگی ذهنی و نقایص مادرزادی را در نوزاد ایجاد خواهد نمود.

آرسنیک
ارسنیک در حالت حاد موجب استفراغ، ناراحتی دستگاه گوارش و اسهال میشود. فردی که در دراز مدت در معرض آرسنیک حتی در مقادیر کم قرار بگیرد احتمال خطر ابتلاء به سرطان پوست، ریه، مجاری ادراری و مثانه و سرطان کلیه در او افزایش می یابد. همچنین تغییرات پوستی از قبیل تغییر رنگ  نیز از عوارض دیگر آرسنیک است. این عنصر سمی دارای اثرات سوئی بر سیستم عصبی است که علائم آن عبارت است از لرزش و سردرد است. تنفس آرسنیک نیز خطر ابتلاء به سرطان ریه را افزایش می دهد.

کادمیم
کادمیم همراه با خون جهت تصفیه به کلیه می رود. کادمیوم در کلیه تجمع یافته و باعث اختلال در فرآیند تصفیه خون می شود. این امر نهایتاً موجب دفع پروتئینهای ضروری و قند از بدن شده و به کلیه ها آسیب میرساند. دفع کادمیوم تجمع یافته در کلیه مدتها به درازا می کشد. از دیگر عوارض دیگر کادمیوم میتوان به شکستگی استخوان،عقیم شدن و نازایی،آسیب سیستم عصبی مرکزی، آسیب سیستم ایمنی و ناهنجاریهای روانی اشاره کرد. کادمیم از مهمترین فلزات سمی محسوب میشود.

 سرب
از اثرات مواجهه با سرب میتوان از قولنج، یبوست و کم خونی و درد مفاصل نام برد. سرب به سیستم اعصاب نیز آسیب میرساند بی خوابی، سردرد، توهم و هذیان ، ضربان نامنظم قلب خواهد شد در مسمومیتهای شدید نیز فلج عضلانی، تشنج، اغما را به همراه خواهد داشت. عوارض دراز مدت سرب نیز میتواند نقایص عصبی، عقب ماندگی ذهنی باشد.

آزمایشگاه اندازه گیری فلزات سنگین

آزمایشگاه آنالیز دستگاهی آرین فن آزما با استفاده از دستگاه ICP و جذب اتمی مجهز به سیستم کوره و شعله توان اندازه گیری این فلزات سنگین سمی جیوه ، آرسنیک، کادمیم و سرب را در نمونه های آب، خاک، مواد غذایی، مواد دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی، بافت گیاهی ، بافت جانوری و انواع پسماندها را دارا می باشد. به ویژه با وجود دستگاه ICP  آنالیز دقیقتر و دقت اندازه گیری در حد ppb است. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا ارسال نمونه با ما تماس بگیرید.

صفحات مرتبط: اندازه گیری جیوه ، اندازه گیری آرسنیک ، اندازه گیری کادمیوم ، اندازه گیری سرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.