آزمایش آب کشاورزی

آزمایش آب کشاورزی

آزمایش آب کشاورزی مشخص میسازد کیفیت آب مورد استفاده برای آبیاری محصولات مناسب است یا خیر. معمولاً در این آزمایش، پارامترهای شیمیایی و میکروبی آب سنجیده میشود. گاه برای اطمینان پارامترهای خاصی مانند فلزات سنگین نیز مورد آزمایش قرار میگیرد. آب کشاورزی مانند آب آشامیدنی استاندارد ملی ندارد. چراکه کیفیت آب قابل استفاده به کیفیت شیمیایی خاک مزارع و همچنین نوع محصول بستگی دارد. مثلاً بعضی محصولات کشاورزی نسبت به شوری مقاوم هستند. در این موارد امکان استفاده از آبی که یونهای سدیم و کلر بالایی دارد در آبیاری آن محصولات امکان پذیر است. در حالیکه اگر محصول نسبت به شوری حساس باشد همین کیفیت آب برای آن مضر است. بنابراین کشاورزان و باغداران بهتر است با توجه به نوع محصول خود و کیفیت خاک مزارع و باغها آزمایشهای مورد نیاز خود را مشخص نمایند. ec مجاز آب کشاورزی

آزمایش آب کشاورزی

با اینحال سازمان حفاظت محیط زیست استانداردی برای کیفیت آب کشاورزی تعریف کرده است که در ادامه قابل مطالعه است و میتواند به تصمیم گیری در خصوص پارامترهای مورد سنجش در آزمایش آب کشاورزی کمک نماید.

EC مجاز آب کشاورزی

یکی از پارامترهای مهم در آبیاری، هدایت الکتریکی یا EC است. با توجه به آنها انواع خاک و گیاهان واکنشهای متفاوتی به شوری آب دارند. بجای آنکه ec مناسب آب کشاورزی یا EC مجاز آب کشاورزی تعریف شود از جدول زیر برای مشخص نمودن کیفیت آب استفاده مینمایند:

طبقه بندی آب کشاورزی از نظر هدایت الکتریکی (منبع نشریه ۵۳۵ سازمان برنامه)

هدایت الکتریکی بر حسب میکروزیمنس بر سانتی متر نام دسته  توضیحات و ملاحظات
<700 غیر شور این آب ها در هر نوع بافت خاک برای آبیاری همه گیاهان قابل استفاده اند. در شرایط بارندگی کم،آبشویی زمستانه توصیه می شود.
۲۵۰۰-۷۰۰ کم شور در خاک های دارای بافت سبک و متوسط بی خطرند. در خاک های رسی، آبشویی نمک ها و زهکشی باید انجام شود.
۸۰۰۰-۲۵۰۰ لب شور در خاک های سبک با یک بار آبشویی زمستانه همراه باشد . در خاک های بافت متوسط و سنگین آبشویی نمک ها در هر نوبت آبیاری انجام شود و در این خاک ها برای محصولات حساس به شوری به کار نرود. در مرحله جوانه زنی، حتی المقدور از آب های غیر شور یا کم شور استفاده شود.
۱۲۰۰۰-۸۰۰۰ شور برای گیاهان حساس به شوری در هیچ خاکی به کار نرود. در همه خاک ها آبشویی نمک ها همراه باهر آبیاری انجام شود . در مرحله جوانه زنی از آب های غیر شور و کم شور استفاده شود . در همه موارد از کاربرد این آب ها در خاک هایی که زهکشی خوبی ندارند خودداری گردد.
۲۰۰۰۰-۱۲۰۰۰ خیلی شور فقط در موارد استثنایی (گیاهان یا ارقام مقاوم به شوری + خاک های سبک با زهکشی خوب) یا در شرایط اضطراری (خشکسالی) در دفعات کم استفاده از این آب ها مجاز است.
>20000 ابر شور غیرمجاز برای آبیاری.

جدول استاندارد آب کشاورزی

 استاندارد کیفیت آب برای کاربری کشاورزی(منبع وبسایت سازمان محیط زیست)

ردیف پارامتر یکا مقدار توضیحات
۱ آلومینیم میکروگرم بر لیتر ۵۰۰۰ فقط برای خاک‌های اسیدی
۲ آرسنیک میکروگرم بر لیتر ۱۰۰
۳ بریلیم میکروگرم بر لیتر ۱۰۰
۴ کادمیم میکروگرم بر لیتر ۱۰
۵ کبالت میکروگرم بر لیتر ۵۰
۶ کروم میکروگرم بر لیتر ۱۰۰
۷ مس میکروگرم بر لیتر ۲۰۰
۸ آهن میکروگرم بر لیتر ۵۰۰۰
۹ لیتیم میکروگرم بر لیتر ۲۵۰۰
۱۰ منگنز میکروگرم بر لیتر ۲۰۰ فقط برای خاک‌های اسیدی
۱۱ مولیبدن میکروگرم بر لیتر ۱۰
۱۲ نیکل میکروگرم بر لیتر ۲۰۰
۱۳ پالادیم میکروگرم بر لیتر ۵۰۰۰
۱۴ سلنیم میکروگرم بر لیتر ۲۰
۱۵ وانادیم میکروگرم بر لیتر ۱۰۰
۱۶ روی میکروگرم بر لیتر ۲۰۰۰
۱۷ فلوئور میکروگرم برلیتر ۱۰۰۰ فقط برای خاک‌های اسیدی
۱۸ بر میلی گرم بر لیتر ۳
۱۹ هدایت الکتریکی میکرو زیمنس بر سانتیمتر ۳۰۰۰
۲۰ نیتروژن نیتراتی میلی گرم بر لیتر ۳۰
۲۱ میکروبی به جدول بعدی رجوع کنید.
۲۲ پ‌هاش ۴/۸-۵/۶

توضیح ۱: مقادیر ارائه شده برای پارامترهای آلومینیم، منگنز و فلوئور فقط برای آبیاری گیاهان در خاک‌های اسیدی محدودیت ایجاد می‌کنند. این نوع خاک‌ها اغلب در محدوده حوضه آبریز دریای خزر  قرار دارند.

توضیح ۲: برای پارامترهای غلظت سدیم، کلراید و نسبت جذب سدیم (SAR) با توجه به وابستگی حداکثر مقدار مجاز آنها به روش آبیاری و سایر پارامترهای کیفیت آب، در اینجا حدودی برای آنها تعیین نشده است. با این وجود توصیه می‌شود در این موارد به مرجع اصلی (توصیه‌های سازمان خواروبار و کشاروزی جهانی) به‌عنوان یک راهنما رجوع شود.

پارامترهای کیفی آب کشاورزی

حدود مجاز کیفیت باکتریولوژیک آب برای کاربری کشاورزی (منبع وبسایت سازمان محیط زیست)

گروه نوع محصولات

نماتدهای روده­ای(۱)

(میانگین حسابی تعداد در لیتر)(۲)

کلیفرم مدفوعی

(میانگین هندسی تعداد در ۱۰۰ میلی‌لیتر)(۲)

الف محصولاتی که خام مصرف می‌شوند، زمین‌های ورزشی، پارک­های عمومی کمتر یا مساوی یک کمتر یا مساوی ۱۰۰۰
ب غلات، محصولات صنعتی، علوفه، چراگاه­ها و درختان کمتر یا مساوی یک محدودیتی تعیین نشده‌است.
ج محصولات گروه “ب” در صورت عدم مواجهه کارگران و عموم محدودیتی تعیین نشده‌است. محدودیتی تعیین نشده‌است.

(۱) گونه‌های Ascaris و Trichuris و hookworms.   (۲) در طی دوره آبیاری

تبصره: حداقل تناوب نمونه‌برداری برای منابع تامین آب کشاورزی برای پارامترهای متداول و باکتریولوژیک ماهانه و مواد سمی فصلی می‌باشد.

برگرفته از حداکثر غلظت‌های مجاز توصیه‌شده توسط سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی (۱۹۹۲ و ۱۹۹۴) و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی (۱۹۸۹) برای حدود مجاز کیفیت میکروبی و بیولوژیکی.

 

آزمایشگاه آرین فن آزما کلیه آزمایشهای مرتبط با آب و خاک کشاورزی، آب استخر پرورش ماهی و آب شرب دامهای سبک و سنگین را انجام میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا ارسال نمونه جهت آزمایش، لطفا با تماس حاصل فرمایید.

مقاله مرتبط: آزمایشگاه آب ، آزمایش خاک کشاورزی، آبیاری با فاضلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.