آب گلخانه هیدروپونیک

آب گلخانه هیدروپونیک

آب گلخانه هیدروپونیک
در کشت هیدروپونیک کیفیت آب مصرفی اهمیت بیشتری نسبت به کشت سنتی دارد. برای دانستن علت این موضوع لازم است به مفهوم کشت هیدروپونیک توجه شود.

در کشت گیاهان به روش هیدروپونیک برخلاف روش رایج،خاک بستری برای نگهداری گیاه و رساندن موادغذایی به آن نیست. در این روش از مواد سبک بی اثری مثل پرلیت یا مشابه آن برای نگهداری وزن گیاه استفاده میشود. همچنین ریشه در تماس دائم با آب است. برای جلوگیری از انتشار بوی بد و پوسیدگی ریشه گیاه، همانند آکواریوم، پمپی هوا را به داخل آب تزریق میکند.مواد غذایی مورد نیاز گیاه نیز بصورت مایع به آب اضافه میشوند. به این ترتیب آب مصرفی در روش کشت هیدروپونیک علاوه بر رفع نیاز آبی گیاه، وظیفه انتقال مواد مغذی و ریز مغذی را نیز بر عهده دارد. به همین دلیل است است که کیفیت نامناسب آب براحتی میتواند گیاهان کشت شده در این روش را نابود کند.

آب مورد نیاز ممکن است از منابع مختلفی تامین شود. آب قنات، رودخانه و آب چاه متداول ترین هستند. عموما آب چاه حاوی املاح زیادی است به همین ترتیب معمولا آب رودخانه حاوی میکروبهای بیماریزا و غیر بیماریزا است. تامین آب به هر روشی صورت پذیرد لازم است میزان مواد محلول و میکروارگانیسمها پیش از آبیاری گیاهان کنترل شوند.

پارامتر بسیار مهم در کشت هیدروپونیک pH آب است. اگر pH اندکی اسیدی باشد غالباً جذب مواد توسط ریشه بهتر انجام میشود. برخی منابع محدوده ۵ تا ۶٫۲ را برای pH مناسب دانسته اند. این محدوده جنبه عمومی دارد و مناسبتر آن است با توجه به نوع گیاه و نوع ماده مغذی تصمیمگیری در مورد عدد pH انجام شود. در این مواقع تنظیم pH با اضافه کردن اندکی اسید یا باز ضعیف انجام می شود.

به این ترتیب با توجه به اهمیت شدید کیفیت آب، به مالکان و بهره برداران گلخانه های هیدروپونیک اکیدا توصیه میشود تستها و آزمایشهای مرتبط را بصورت ادواری انجام دهند. اما چه پارامترهایی باید سنجیده و آزمایش شوند؟ هدایت الکتریکی EC و pH برای تمام  گیاهان حداقل هر سه روز یکبار کنترل شود. سنجش دیگر پارامترها بستگی به نوع گیاه دارد. هر گیاهی به عنصر یا ماده خاصی احتیاج یا حساسیت دارد. بنابراین لازم است گلخانه داران با توجه به نوع محصول  آزمایشهای مورد نیاز را درخواست دهند, هر چه قدر از آب مورد استفاده در سیستم هیدروپونیک مراقبت شود باز هم احتمال تجمع باکتری و قارچ در آن زیاد است. تا جاییکه ضدعفونی و تصفیه کردن آن مقرون به صرفه نیست. بطور معمول توصیه شده است هر سه هفته یکبار کل آب سیستم هیدروپونیک با آب تازه تعویض شوند..

گلخانه هیدروپونیک

آب گلخانه هیدروپونیک

هیدروپونیک

در حالت کلی عناصری که گیاهان برای رشد به آنها احتیاج دارند به سه گروه اصلی تقسیم میشوند:

گروه اول: عناصری که گیاهان از هوا یا آب دریافت میکنند که شامل اکسیژن، هیدروژن و کربن است. در واقع گیاهان اکسیژن و هیدورژن را با جذب آب و کربن را با جذب دی اکسید کربن هوا دریافت میکنند.

گروه دوم: عناصر پرمصرف گیاهان که عناصر ماکرو (Macro) یا مغذی هم گفته میشوند:

نیتروژن یا ازت (N)فسفر (P)،پتاسیم یا پتاس (K)،منیزیم (Mg)،کلسیم (Ca)،گوگرد (S)،

گروه سوم: عناصر کم مصرف گیاهان هستند که در مقایسه با دیگر عناصر به میزان ناچیزی از آنها احتیاج است. به این عناصر میکرو (Micro) یا ریز مغذی هم گفته میشود.

آهن (Fe)،روی (Zn)،مس (Cu)،کلر (Cl)،بُر (B)،مولیبدن (Mo)،منگنز (Mn)، سیلیس (Si) ،کبالت (Co)

برای نمونه میتوان در جدول زیر غلظت عمومی مناسب عناصر را در محلول هیدروپونیک مشاهده نمود با این توضیح که برای دستیابی به بهترین نتیجه روش درست آن است که از محلولهای اختصاصی استفاده شود.

میانگین غلظت عناصر غذایی در یک محلول مناسب( ماخذ: نشریه 580 موسسه تحقیقات خاک و آب)

ردیف عنصر مغذی مقدار بر حسب میلیگرم در لیتر
1 نیتروژن (به شکل نیترات) 70 تا 300
2 نیتروژن (به شکل آمونیوم) 0 تا 30
3 پتاسیم 200 تا 400
4 فسفر 30 تا 90
5 کلسیم 150 تا 400
6 گوگرد 60 تا 330
7 منیزیم 25 تا 75
8 آهن 0.5 تا 5
9 بور 0.1 تا 1
10 منگنز 0.1 تا 1
11 روی 0.02 تا 0.2
12 مولیبدن 0.01 تا 0.1
13 مس 0.02 تا 0.2

در پایان ذکر این نکته ضروری است که در برخی مواقع تنها فقدان یا کم بودن برخی عناصر باعث تخریب گلها و گیاهان نمی شود بلکه در بعضی مواقع حضور بیش از حد آنها نیز مناسب نبوده و باعث آسیب دیدن محصول کشت شده میشود که به آن مسمومیت می گویند. لذا در زمان سنجش میزان عناصر موجود، هم سطح حداقل و هم سطح حداکثر باید مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.

برای اطلاع از انواع آزمایش آب به صفحه مربوط مراجعه نمایید جهت ارسال نمونه آب یا دریافت اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس بگیرید.

صفحات مرتبط: آزمایش خاک کشاورزی ، آزمایش آب کشاورزی

آب گلخانه هیدروپونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.