آب اکسیژنه استاندارد

آب اکسیژنه استاندارد

آب اکسیژنه استاندارد

هیدروژن پراکسید که بیشتر با عنوان آب اکسیژنه شناخته می شود ترکیبی است شیمیایی با فرمول H2O2 . آب اکسیزنه بحالت خالص مایعی شفاف و بی رنگ است که ویسکوزیته یا گرانروی بیشتری نسبت به آب دارد. در بازار کشور بیشتر با درصد وزنی ۳۵ درصد، ۵۰ درصد و ۶۰ درصد به فروش میرسد. آب اکسیژنه کاربردهای متفاوتی دارد. از آنجاییکه اکسید کننده نیرومندی است بعنوان رنگبر کاربردهای وسیعی در صنعت دارد. در سطح خانواده ها هم به عنوان رنگبر و گندزدا و ضد عفونی کننده استفاده میشود. البته باید دقت نمود که این ماده ناپایدار است و با گذشت زمان بتدریج تجزیه میشود. ضمن آنکه استفاده از آن باید با مراقبت و آگاهی کامل از خصوصیات آن باشد.

آب اکسیژنه استاندارد

در ایران دو استاندارد برای آب اکسیژنه در سازمان ملی استاندارد تصویب شده است. یکی استاندارد ملی ۳۲۳۹ ویژه آب اکسیژنه صنعتی و دومی استاندارد ملی ۱۹۴۳۹ ویژه آب اکسیژنه مورد استفاده در تصفیه آب استخرهای شنا.

مطابق استاندارد۳۲۳۹ کیفیت شیمیایی آب اکسیژنه صنعتی باید دارای خصوصیات زیر باشد تا امکان دریافت گواهی استاندارد را داشته باشد:

عنوان غلظت ۶۰ غلظت ۵۰ غلظت ۳۵
حداقل درصد وزنی هیدروژن پراکسید ۶۰ ۵۰ ۳۵
حداکثر درصد وزنی باقیمانده تبخیر ۰٫۱۵ ۰٫۱۵ ۰٫۱۵
حداکثر درصد وزنی آهن بر حسب Fe ۰٫۰۰۰۱ ۰٫۰۰۰۱ ۰٫۰۰۰۱
حداکثر درصد وزنی آلومینیوم بر حسب Al ۰٫۰۰۰۱ ۰٫۰۰۰۱ ۰٫۰۰۰۱
۱حداکثر درصد وزنی فلزات سنگین  برحسب pb ۰٫۰۰۰۰۲ ۰٫۰۰۰۰۲ ۰٫۰۰۰۰۲

هیدروژن پراکسید

و مطابق با استاندارد ملی ۱۹۴۳۹ کیفیت شیمیایی آب اکسیژنه مورد استفاده در استخرهای شنا باید دارای ویژگیهای زیر باشد تا امکان استفاده از آنها در استخرها وجود داشته باشد:

فلز سنگین بیشینه حد قابل قبول بر حسب mg/Kg
آرسنیک ۰٫۵
کادمیوم ۰٫۵
کرم ۰٫۵
جیوه ۰٫۵
نیکل ۱
سرب ۰٫۵
آنتیموان ۰٫۵
سلنیم ۰٫۵

لطفا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر یا ارسال نمونه جهت مقایسه با کیفیت استاندارد با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.